Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80 miljoner potentiella Sverigebesökare.
Publiceras hela analysresultatet, land för land, på Visit Swedens sajt och kunskapsbank för besöksnäring, företag och intresserade – utan kostnad eller krav på registrering: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/malgrupp/
Analysen innehåller helt färska fakta om vilka som reser på semester till Sverige, hur många de är, hur de reser hit, hur länge de stannar, vilken typ av semesterresor de föredrar, hur de bor och vilket ressällskap de har.
Även vad de gillar med Sverige, vad som påverkar valet av Sverige, vilka aktiviteter som lockar mest, var i Sverige man helst reser till, samt hur man inspireras, vilka medier som används, hur och var man söker information, hur man helst bokar, vad man vill förboka, vad som är viktigt och vilka drivkrafterna är för att resa.
– Detta är den mest omfattande analysen av potentiella Sverigebesökare som vi gjort på flera år, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på Visit Swedens uppdrag. Sammanlagt genomfördes över 9 000 intervjuer bland globala resenärer som är potentiella besökare av Sverige i Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien, USA och Sverige. Intervjuerna genomfördes via internet med män och kvinnor i åldern 20-70 år under perioden 16 april till 4 juni 2024.
– God kunskap om målgruppen som attraheras av det Sverige erbjuder, är direkt avgörande för Sveriges turism- och besöksnäring för att utveckla erbjudanden, produkter, destinationer, verksamheter och marknadsföring, säger Tina Olsson som är strategisk chef för Visit Sweden.
Några axplock ur den helt nya analysen:
- Sverige uppfattas inte längre som dyrt av målgruppen, vilket Sverige gjort i decennier.
- 85% tycker att Sverige är ett intressant resmål; 55% har redan varit här och vill återvända.
- Sveriges natur rankas som nummer ett bland reseanledningarna för att semestra i Sverige från Danmark, Frankrike, Tyskland, USA – och av svenskarna själva.
- Många anger ”ekonomi” och ”pengar”, ”klimatet” och ”världsläget” samt ”hälsan” som det som kommer att påverka semesterresandet under de kommande fem åren.