Försäljningen av interrail-kort har ökat kraftigt under årets första månader.
Fler biljetter säljs även till snälltåget från Sverige till Berlin, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
”Vi ser ett ökat intresse bland kanske framför allt familjer där man tidigare valt bil eller flyg”, säger Snälltågets marknadschef Marko Andersson, till Ekot.
Under första kvartalet i år har Snälltåget sålt dubbelt så många resor som under samma period förra året.
Många väljer att åka tåg av miljöskäl, uppger Ivar Karlsson på Centralen resebutik i Kalmar, som ser en påtaglig trend.
”Då säger de ’vi har tidigare alltid flugit men nu börjar vi tänka till och vill ha reda på om det går att åka hit eller dit med tåg'”, säger han.
Högsäsongen för försäljningen av interrail-kort börjar i maj, och den svenska återförsäljaren Silverrail räknar med att sälja 15.000 kort jämfört med förra årets 10.600.
Sifforna är trots den väntade ökningen mycket lägre än i början av 1990-talet. Då såldes runt 70.000 interrail-kort per år.
Källa:TT