söndag 24 nov, 2024

Sverige kan flyga grönt på svensk skog

Dela

Foto:Luleå tekniska universitet

Forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet har i en förstudie hittat en lösning som innebär att dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg kan bytas ut mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester.

Nu vill forskarna demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

– Vi har hittat en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget i Sverige i en nära framtid kan bytas ut mot bioflygbränsle producerat av svensk skogsråvara. Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Under 2017 genomförde forskarna en förstudie för produktion av grönt flygbränsle. Studien visar att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustrins restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. Forskarnas slutsats är därför att Sverige skulle kunna bli självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår.

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet och adjungerad professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

IVL har lett projektet och ansvarat för hållbarhetsbedömningarna. Råvaruförsörjning som har minimal miljöpåverkan och en produktionsprocess som är effektiv och inte använder icke-förnybar energi är två nyckelfrågor för att det producerade bränslet ska vara hållbart.

Det pilotprojekt som nu planeras kan utföras på LTU Green Fuels anläggning i Piteå och det ska ge tillräckligt mycket bränsle för att utföra kommersiella inrikesflygningar. Nu letar universitet efter finansiering till projektet, som uppskattas kosta runt 150 miljoner kronor.

– Vår plan för utveckling av grönt flygbränsle tillverkat av svenska skogsrester, innebär en vilja att snarast starta arbetet mot en teknikdemonstration av grönt flygbränsle tillverkat av skogsrester, eftersom det tar fem-tio år innan steg tre, som innebär att en första kommersiell storskalig anläggning kan vara i produktion, säger Fredrik Granberg.

Dela

Relaterade inlägg

Boeings vd Kelly Ortberg medger nu att flygplanstillverkaren har allvarliga problem med företagskulturen och har...
Boeing kommer att säga upp över 2.500 anställda i USA, rapporterar Reuters. Uppsägningarna är en...
Ett SAS-flygplan från Arlanda till Miami har fått vända efter kraftig turbulens över Grönland. – Vi...
Turkiet, blir det senaste tillskottet i deras nätverk av resmål. Flygningar till Istanbul IST kommer...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy