Nu överlämnade den svenska flygbranschen sin färdplan för ett fossilfritt flyg till regeringen.
Framtidens flyg behöver vara fossilfritt och färdplanen visar både på en möjlig väg framåt och på att flygbranschen står enad i ambitionen att minska flygets klimatpåverkan.
Den svenska flygbranschen lämnade idag över sin färdplan för ett fossilfritt flyg till närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Isabella Lövin, vice statsminister samt minister för klimat.
Inom ramen för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige har den samlade svenska flygnäringen, tillsammans med bland annat bränsleproducenter och representanter från forskningssfären, tagit fram en färdplan för hur flyget kan bidra till regeringens mål om fossilfrihet till 2045.
I planen skissas på hur först inrikesflyget kan bli fossilfritt till 2030 och därefter även utrikesflyget – och därmed allt svenskt flyg – till 2045. Mycket återstår att göra, men färdplanen visar dels på en möjlig väg framåt och dels på att flygbranschen står enad i ambitionen att göra flyget fossilfritt.
Framtidens flygnäring – både flyg och flygplatser – behöver bli fossilfri och färdplanen visar på en möjlig väg framåt och på att flygbranschen står enad i ambitionen att minska flygets klimatpåverkan.
Färdplanen finns att ladda ner på Svenskt Flygs webbplats, här.
Flygbranschen och Fossilfritt Sverige identifierar en storskalig omställning till biobränsle som en av de viktigaste lösningarna för att minska flygets klimatpåverkan, tillsammans med effektiviseringar och utveckling av ny teknik, som hybridplan.