Nu tar man nästa kliv mot att bli Nordens bästa researrangör och inleder ett strategiskt byråsamarbete med NORD DDB.
Apollos positiva utveckling är ett resultat av ett långsiktigt arbete med att erbjuda fler och olika typer av upplevelser. Utöver de klassiska sol- och badresorna så satsar man stort på träningsresor, kryssningar och cityresor.
–Vi investerar mycket i att hitta nya, spännande destinationer som passar de nordiska resenärerna, men också i att utveckla och förbättra befintliga hotell och resmål. Idag finns en stor efterfrågan på vad vi kallar aktiva paketresor från resenärer som vill uppleva kultur, vandra och träna utöver att sola och bada, säger Erika Butterworth, nordisk marknadschef och affärsutvecklingsansvarig på Apollo.
Apollo är givetvis mest känt för sitt dominerande utbud av resor till sommarfavoriten Grekland, där man ständigt fortsätter att presentera nya och heta resmål. Förutom fler sport- och träningshotell lanseras i år destinationen Zagoria – ett historiskt område i de grekiska bergen, utmärkt för vandring, cykling och naturupplevelser.
Framgångarna visar sig även i Apollos starka position på flera andra populära resmål, som Kroatien, Förenade Arabemiraten och nykomlingen Albanien.
–Albanien är verkligen fascinerande. Landet har en fängslande historia och utvecklingen går väldigt fort framåt. Turismen bidrar till en positiv tillväxt och det är ett fantastiskt resmål med sina långa, breda stränder och dramatiska bergslandskap, säger Nina Hornewall, kommersiell direktör på Apollo.
En viktig anledning till att Apollo står så starkt är närheten till sina kunder. Man sätter stor stolthet i att vara en nordisk aktör med lokala kontor som kommunicerar med respektive marknad.
–För oss är det viktigt att vår partner förstår den nordiska marknaden och de skillnader och likheter som finns mellan länderna, där är NORD DDB väldigt starka. Precis som oss har de en organisation där samarbetet mellan de nordiska länderna är centralt. I NORD har vi hittat en långsiktig strategisk partner som vi upplever har god insikt i både vår marknad och våra kanaler. Vårt samarbete ska synas och kännas genom hela kundresan, fortsätter Erika Butterworth.
På NORD DDB är man mycket nöjda med valet som Apollo har gjort:
–Vi är otroligt glada över att få samarbeta med Apollo och komma in i en tid där det händer mycket i hela resebranschen. 2018 kommer att bli ett spännande år i Apollos historia, de har mycket på gång och vår uppgift är att se till att omvärlden märker skillnad, säger Andreas Dahlqvist, Chief Creative Officer på NORD DDB.