söndag 24 nov, 2024

Det gör svenskarna helst på semestern

Dela

Foto: Mats Montner
Charter, sommarstugan eller båten.

De flesta svenskar vill åka hemifrån när det är dags för ledighet.

7 av tio svenskar tillbringar helst en ledig sommarvecka hemifrån. 21 procent vill åka på charterresa, 18 procent längtar till sommarstugan, och 6 procent ger sig ut och vandrar eller cyklar. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If låtit göra.

– Det är dock stora skillnader mellan länen vad som prioriteras. Stockholmarna vill absolut inte vara hemma under en ledig sommarvecka. Endast en av fem tycker att det är en bra idé, medan hela hälften av blekingeborna tvärtom tycker att hemma är bäst på sommaren, säger Caroline Starck, informationschef på If.-

Var fjärde stockholmare vill istället till fritidsstugan. Men blekingeborna (om de nu ska lämna hemmet) mest benägna av alla län att sticka ut och vandra eller cykla eller vandra (12 procent).

I Jönköpings län väljer var tredje en härlig chartervecka, något som endast lockar var tionde västerbottning och värmlänning – de håller sig helst hemma.

Östergötland är det län där vill flest campa (12 procent). Det är ingenting för stockholmarna, bara tio procent prioriterar tält eller husvagn en semstervecka.

Men tomma villor och bostäder innebär gyllene tillfällen för inbrottstjuvar att i lugn och ro reka, och sedan göra inbrott i ditt hem.

Med några enkla åtgärder kan du dock minska risken för ett ovälkommet besök.

Enkla knep som att be en granne som att ta in posten eller lägga sopor i soptunnan räcker långt. Lämna leksaker och trädgårdsredskap framme, och be gärna någon flytta runt dem ibland.

– Andra bra knep är att lämna en lågenergilampa tänd, ha en liten radio på och be någon använda er parkeringsplats, säger Caroline Starck.

Hur tillbringar du helst en sommarvecka:

Hemma: 29%

På charterresa: 21 %

I sommarstugan: 18 %

På cykel- eller vandringsled: 6 %

På en camping: 6 %

Ute med båten: 4 %

Annat: 16 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 23 april – 2 maj 2018 har sammanlagt 3 508 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy