söndag 24 nov, 2024

Fortsatt satsning på besöksnäring i norr

Dela

Visit Arctic

Arbetet drar igång omgående och pågår fram till den 31 mars 2021.

Projektägare är Finnish Lapland Tourist Board, Swedish Lapland Visitors Board och Northern Norway Tourist Board med 125 deltagande företag, en ökning med ett trettiotal företag än vid förra projektfasen.

I projektets första fas, som pågick mellan 2015-18 skapades banbrytande gränsöverskridande samarbeten mellan såväl turistföretag som destinationer och återförsäljare i resebranschen. Något som lockade över 30.000 nya resenärer till regionen.

Tack vare ett lyckat samarbete tilldelades Visit Arctic Europe i november ifjol priset ”Arctic Award” i kategorin ”Overcoming Critical Mass” instiftat av Arctic Cooperation som är ett samarbete mellan fyra EU-program.

– Från Interreg Nord- programmets sida är vi mycket stolta över att kunna gå in med finansiering till Visit Arctic Europe, som enligt min mening är ett unikt gränsöverskridande samarbetsprojekt. Den fortsatta samverkan mellan länderna leder till att Visit Arctic Europe-området blir ett konkurrenskraftigt, hållbart besöksmål året runt.

Huvudsakliga syftet för Visit Arctic Europes andra fas är att fortsätta det gränsöverskridande arbetet att utveckla Finnish Lapland, Swedish Lapland och Northern Norway som ett helårsbaserat, hållbart och högkvalitativt resmål. Effekterna och resultaten av det goda arbetet som gjordes i projektets första fas kommer att utvärderas och förfinas. Fokus kommer att ligga på marknadsföring, tillgänglighet och kompetensutveckling. Man kommer exempelvis att sträva efter att utveckla fler internationella flygförbindelser till området samt jobba för att skaffa utökade och övergripande digitala färdigheter bland deltagande företag.

– Vi vill rikta ett stort tack till finansiärerna och samarbetspartnerna som gör det möjligt att ta vårt gemensamma arbete till nästa nivå, Rauno Posio, programdirektör för Visit Arctic Europe.

Projektets främsta mål är att bidra till ökad lönsamhet för turismbranschen och därigenom skapa nya möjligheter till sysselsättning och entreprenörskap i det arktiska Europa. I fortsättningsfasen strävar man efter en ökning med 10% i gästnätter från utvalda marknadsområden och säsonger, med avsikt att skapa helårsverksamhet för de regioner som deltar i projektet.

– Vi är otroligt glada att vi får fortsätta det fruktsamma gränsöverskridande arbetet tillsammans med våra partners i norra Finland och Nordnorge där vi får möjligheten att utvecklas tillsammans, säger Petronella Modin, Tf. VD Swedish Lapland Visitors Board.

Destinationerna i Visit Arctic Europe består av finska Lappland, Norrbottens 14 kommuner samt Skellefteå och Sorsele i Västerbotten samt de tre nordligaste fylkena i Norge – Nordmark, Troms och Finnmark.

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy