Den svenska handelns intäkter från shoppande utländska turister hamnade på 63 miljarder kronor förra året, en ökning med 9 miljarder jämfört med året före.
Ökningen är lika stor som den snabbt växande e-handelns tillväxt under samma period.
De nya shoppingsiffrorna finns i en rapport från branschorganisationen Svensk Handel.
Förra året spenderade utländska turister 63 miljarder kronor på inköp i svenska butiker. Det motsvarar detaljhandelsomsättningen i 151 av landets 290 kommuner, enligt rapporten. Av den summan hamnade 13,4 miljarder kronor som momsintäkter i statskassan.
Räknar man in de svenska turisternas konsumtion i Sverige hamnar totalomsättningen för shoppingturismen på 95 miljarder, en siffra som har ökat med totalt 10 miljarder.
De utländska besökarna stod för 9 procent av handeln i fysiska butiker och fram till 2025 kommer den andelen att öka till mellan 11 och 13 procent, enligt Svensk Handels prognoser.
När det gäller shopping skiljer sig turisterna som kommit hit utifrån avsevärt från oss svenskar när vi turistar i Sverige. Vi lägger över hälften av reskassan på resor, transport och boende. Turisterna som kommer från utlandet lägger nästan lika mycket, 47 procent, på detaljhandeln.
Källa:TT