måndag 25 nov, 2024

Visit Sweden och svenska skiddestinationer ska få fler danskar att välja Sverige

Dela

Foto: Visit Sweden

Varje år åker 500 000 danskar på skidsemester utomlands.

För många är Sverige ett klassiskt resmål på vintern, och i danskarnas ögon har vinter-Sverige en stark position som barnvänligt resmål. Mindre känt är Sveriges breda utbud av tuffare backar, unika möjligheter till längdskidåkning och spektakulära upplevelser som heli-skiing. Just nu rullar en vinterkampanj från Visit Sweden och en rad svenska skiddestinationer, ”Sverige kalder”, som ska bredda bilden av Sverige.

Antalet danskar som reser utomlands på vintersemester är relativt konstant och förväntas inte växa nämnvärt de närmaste åren. Sveriges främsta konkurrenter på den danska marknaden är Norge och Österrike, och årets vinterkampanj lyfter därför också fram Sveriges många möjligheter till mer utmanande åkning, något som konkurrentländerna är mer kända för. Målet är att göra Sverige spännande även för familjernas mer avancerade åkare, få dem att upptäcka nya saker och återkomma till Sverige år efter år.

– De danska skidresenärerna uppskattar redan det barnvänliga Sverige, men har en vag bild om det breda utbudet och antalet skidanläggningar. Om de svenska skiddestinationerna ska få fler bokningar och mer intäkter behöver vi övertyga danskarna om att Sverige är minst lika bra som exempelvis Norge, säger Anne Schöltz Bjerregaard, landschef för Danmark på Visit Sweden.

Visit Sweden har analyserat hur danska skidturister bokar sin resa och vad de har för bild av Sverige jämfört med konkurrerande vinterdestinationer. Många har redan bestämt vilket land man vill åka till innan man börjar söka erbjudanden på nätet, och ofta gäller samma resmål som tidigare år. 75 procent planerar och bokar sin resa själv, främst online. Åtta av tio danska skidresenärer åker i egen bil till sin destination i Sverige.

Visit Swedens vinterkampanj inspirerar nu danskarna i flera kanaler och pågår fram till och med mars. Korta inspirerande filmer sprids nu via YouTube, webb-tv, Instagram och Facebook. Genom ett mediesamarbete med Berlingske får danskarna läsa artiklar om Sverige. Danska journalister och influerare får fakta och inspiration att själva berätta om vinterupplevelser i grannlandet, bland annat genom att själva besöka flera skiddestinationer. På Visit Swedens officiella sajt på danska finns artiklar och guider om Sveriges utbud av vinterupplevelser, som hjälper danskarna att hitta destinationen som passar dem.

Med i kampanjen är Isaberg Mountain Resort, Mullsjö Alpin, Falköping Alpin, Next Skövde, Kläppen Ski Resort, Stöten i Sälen, Idre Fjäll, Orsa Grönklitt, Destination Lofsdalen, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Visit Dalarna och Jämtland Härjdedalen Turism.

Dela

Relaterade inlägg

Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...
Japan lockar allt fler turister. I oktober noterades ett nytt månadsrekord när 3,3 miljoner utländska...
Åtta personer har skadats efter att en linbana kraschade i den franska skidorten Val Thorens...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy