Med det volatila marknadsläget för oljepriserna är SAS ledning försiktiga med att teckna in sjunkande oljepriser i framtidsutsikterna.
Näst efter personalkostnader är kostnaden för flygbränsle den största kostnadsposten för SAS. Under det fjärde kvartalet ökade kostnaden för bränsle med närmare 700 miljoner kronor. Den senaste månaden har oljepriset sjunkit till rekordlåga nivåer, efter att för inte så länge sedan ha befunnit sig klart högre. Dem framkom på tisdagens rapportpresentation.
”Vi har en position som ger oss en bra andel av uppsidan om oljepriset sjunker, men som samtidigt begränsar nedsidan om det stiger”, sade ekonomichef Torbjörn Wist.
SAS målsättning är att 40-80 procent av volymerna skall vara säkrade genom derivat och per den 31 oktober var 52 procent säkrat för nästkommande sexmånadersperiod.
Bolagets vd Rikard Gustafson utesluter inte att biljettpriserna kan komma att stiga men tillade samtidigt att det inte är helt säkert med tanke på den ökande konkurrensen på den europeiska marknaden.
”Vi kommer alla att sträva efter att kompensera för högre kostnader, men samtidigt har vi en överkapacitet i marknaden”, sade Rikard Gustafson som konstaterade att i slutändan så är det kunderna som avgör vad de är beredda att betala.