Den kinesiska turismen i Sverige minskar för första gången på flera år.
Trendbrottet beror, enligt Visit Sweden, på en ökad ekonomisk oro i Kina och på ändrade kinesiska resvanor.
Kinas stora resehögtid, det kinesiska nyåret, är här. Cirka 400 miljoner kineser beräknas resa inom landet under högtiden och runt sju miljoner firar utomlands. Men tillväxten i Kina var 2018 den lägsta på nästan 30 år och allt fler kineser väljer bort långväga resmål.
Totalt minskade den kinesiska turismen med fyra procent i Sverige förra året jämfört med 2017.
”Vi fann rätt snabbt via kontoret i Kina att den ökande ekonomiska oron i landet påverkar när folk ska resa längre bort”, säger Michael Persson Gripkow, varumärke- och strategisk kommunikationschef på Visit Sweden.
En annan anledning är att fler kineser väljer att organisera sin resa på egen hand i stället för att boka organiserade gruppresor genom flera skandinaviska länder. Det har fått stora konsekvenser i exempelvis Värmland där turismen minskat med hela 38 procent.
”Det beror troligen på att resandet till Norge har minskat vilket påverkar län som Värmland där man gör övernattningar på vägen”, säger Michael Persson Gripkow.
I USA har antalet turister från Kina minskat sedan handelskonflikten mellan länderna trappats upp. Även mellan Sverige och Kina har det hettat till under hösten efter att tre kinesiska turister blivit avhysta från ett vandrarhem i Stockholm. Konflikten kulminerade när SVT:s humorprogram Svenska Nyheter tog upp händelsen. Kina krävde en ursäkt och ärendet gick hela vägen till utrikesdepartementet.
”Under en period riktades kritik mot Sverige i Kina, och det skrevs många kommentarer i Visit Swedens och andra svenska officiella sociala medieflöden. Denna typ av incidenter har en tendens att ebba ut efter hand och vi tror inte längre att det påverkar nyfikenheten att besöka Sverige hos de resenärer vi vänder oss till”, säger Michael Persson Gripkow.
Källa:TT