Johan kommer närmast från Friluftsfrämjandet och rollen som chef för kommunikation, medlem och IT.
– De senaste åren har jag utvecklat varumärke och en digital närvaro för Friluftsfrämjandet, varpå organisationen har vänt 30 års sjunkande medlemssiffror till en stadig medlemstillväxt på 7 % och tillväxt av bokade aktiviteter med 25 %. Nu vill jag hjälpa Sveriges upplevelseföretagare till motsvarande tillväxt, säger Johan Ekroth.
Visit Norths boknings- och kanalhanterare är en app för smartphone och dator. Den hjälper en upplevelseföretagare att få fler besökare och förenkla sin administration genom att produktifiera och paketera upplevelseprodukter digitalt, för att därefter göra dem boknings- och betalningsbara. Genom att sedan göra produkterna synliga och bokningsbara på fler marknadskanaler, fler internetbaserade tjänster för resebokning och -inspiration, tjänster där människor söker efter vad de ska göra på sin resa, kan företagen också få fler bokningar.
– Nu har den första färdiga versionen mött de första upplevelseföretagarna och vi ser fram emot verklig användarfeedback så att vi kan fortsätta utveckla produkten. Johans bakgrund som bland annat egen upplevelseföretagare tror vi innehåller de rätta ingredienserna för att både hjälpa företagen att få fler gäster och att utveckla den svenska besöksnäringen som helhet, säger Thomas Brühl, styrelseordförande för Visit North.
Johan klev på uppdraget som VD den 1 februari. Och har han bl.a. varit VD på ett tidningsförlag som gav ut Svenska Outside Magazine, varit marknadschef för outdoorbutiken addnature.com och drivit kitesurfingföretaget Chohoo.