Den amerikanska luftfartsmyndighet FAA beslutade under onsdagen att Boeings olycksdrabbade flygplansmodell nu också parkeras på hemmaplan på obestämd tid.
Flygbolagets kris förvärrades därmed ytterligare.
President Trump meddelade själv beslutet under onsdagseftermiddagen lokal tid: Boeings 737 Max 8-plan har inte längre tillstånd att flyga på amerikanskt territorium.
”Det amerikanska folkets och andras säkerhet är av stor vikt”, sa han.
Beslutet drabbar de amerikanska bolagen United, American och Southwest airlines, men även utländska flygbolag som äger något av de cirka 370 plan av den aktuella modellen som Boeing hittills har levererat.
Tidigare under dagen hade FAA:s motsvarighet i Kanada fattat samma beslut, vilket innebär att flygplansmodellen nu har flygförbud i princip över hela världen.
Den kanadensiska transportministern refererade till en ”möjlig, men hittills inte bevisad likhet” mellan helgens krasch och den i Indonesien i oktober efter att ha studerat nya satellitbilder från Etiopien.
Det tycks vara dessa satellitbilder som även fått amerikanerna att ändra sig så abrupt, efter att så sent som på tisdagen ha sagt att de fortsatt såg flygplanet som säkert och ”saknade tillräcklig information” för att vidta några åtgärder.
FAA:s tillförordnade chef Daniel Elwell försvarade myndighetens U-sväng på onsdagen i tv-stationen CNBC. Han sa att beslutet inte berodde på ”globalt grupptryck”.
”Vi är en databeroende och åtgärdsorienterad myndighet och vi fattar inga beslut om att ställa flygplan, reglera eller ens att stänga ned flygplatser utan tillräcklig data. Och i det här fallet fick vi inte tillgång till någon sådan förrän i dag.”
Boeing, som konsulterades av FAA och Vita huset innan onsdagens offentliga besked, skickade ut ett pressmeddelande om att bolaget står bakom ”försiktighetsåtgärden”.
”Vi gör allt vi kan för att förstå orsaken bakom olyckorna tillsammans med utredarna, genomföra säkerhetsförbättringar och se till att detta inte händer igen”, skrev Boeings vd och styrelseordförande Dennis Muilenburg.
Fokus framöver väntas nu skifta till att handla om de cirka 5.000 beställningar av 737 Max-plan som Boeing redan tagit emot från kunder.
Indonesiska Lion Air meddelade exempelvis under onsdagen att man bett Boeing att skjuta upp leveranserna av de cirka 200 plan som bolaget har beställt till dess att utredningen av den indonesiska olyckan i oktober är klar.
Boeing tycks även stå inför ökad politisk press på hemmaplan. På onsdagen meddelade både Representanthusets transport- och infrastrukturkommitté och Senatens handelskommitté att de planerar utredningar med tillhörande utfrågningar.
”Vi måste undersöka de här olyckorna och reda ut orsakerna för att försäkra oss om att USA:s flygindustri fortsatt är den säkraste i världen”, sa den republikanska senatorn Ted Cruz.
Källa:di.se