Frustrationen är stor bland resenärerna som drabbas av pilotstrejken som fortsätter under måndagen och tisdagen. Som plåster på såren utökar SAS möjligheterna att boka om eller av biljetter till och med 5 maj, även för icke inställda flyg.
”Din resa blir fullt återbetald”, säger presschef Freja Annamatz.
Den infekterade konflikten mellan SAS och flygbolagets piloter har satt stora delar av trafiken ur spel. I förhandlingarna råder dödläge och strejken fortsätter under måndagen och tisdagen med drygt 1.200 inställda avgångar som beräknas drabba 110.000 resenärer.
”En strejk är en extraordinär händelse utanför bolagets kontroll, samtidigt gör vi allt vad vi kan för att omboka och ge avbokningsmöjligheter till kunderna”, kommenterar Freja Annamatz, presschef på SAS.
Resenärer som inte kan flyga hem på grund av strejken ersätts för sina utlägg på plats, lovar hon.
”För de resenärer som är strandsatta gäller återbetalning för hotell och mat. Kunderna får också tillbaka pengarna för sina biljetter om de väljer ett avboka sin resa. Även om du har en ombokad resa kan du avboka den och få pengarna tillbaka.”
SAS uppger också att de erbjuder ombokning eller avbokning av biljetter till och med den 5 maj.
”Om du väljer att boka av din resa blir den fullt återbetald, även för icke inställda flyg”, säger hon och råder resenärerna att bilda sig en egen uppfattning om risken att deras flyg blir inställt.
”På vår hemsida kan man se vilka flygturer som drabbas eller är i riskzonen för att ställas in. Vissa flyg avgår som planerat.”
Sedan strejken inleddes har fackförbundet och arbetsgivaren inte talat med varandra.
”Det handlar inte om prestige eller om vem som ska ringa först. Det handlar om att hitta möjligheter för en konstruktiv dialog och det gör vi inte när piloterna står kvar i sin extrema position”, säger Torbjörn Granevärn, förhandlingschef för arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen till TT.
Det så kallade industrimärket är vägledande för löneförhandlingar i Sverige och det ligger för året på 2,3 procent. Enligt Granevärn har SAS försökt möta piloternas krav på större inflytande över sina scheman, men kan inte förhandla om lönepåslag utöver märket.
På söndagsmorgonen var läget fortfarande låst, enligt Wilhelm Tersmeden, ordförande för fackförbundet Svensk pilotförenings SAS-sektion.
”Inga förhandlingar. Genomför möten med våra medlemmar”, skriver Tersmeden till TT.
Torbjörn Granevärn vill understryka att arbetsgivaren ser piloterna som en viktig och professionell yrkesgrupp.
”De är vana att ta ansvar i sin yrkesroll, men jag skulle uppskatta om de tog lite ansvar här också. Båda sidor måste ta ansvar”, säger han.
Hur många som ska flyga närmaste veckan har valt att avboka sina biljetter?
”Det har jag inga siffror på. Men väldigt många hör av sig, strejken skapar oro bland kunderna. Av dem som drabbas känner många stor frustration. Vi gör allt vi kan för att underlätta att hitta alternativa transporter”, svarar presschef Freja Annamatz.
Blir kunder som väljer att avboka sina resa, eller som ombokar till andra datum, ersatta för hotellrum som inte kan bokas av?
”Nej, för detta behöver resenärerna se över sina reseförsäkringar och avtal med andra leverantörer”, säger Freja Annamatz och upprepar:
”Vi har ett ansvar att att ta hand om våra passagerare och återbetalar kostnader för hotell och mat precis som vid alla typer av inställda flyg och förseningar. Vi kontaktar resenärer som är strandsatta och försöker hjälpa dem så gott det går komma hem”, säger Annamatz.
Källa:TT