Arbetsgivarorganisationerna är upprörda efter SAS-chefens uttalande att löneavtalet med de strejkande piloterna landade på det så kallade märket.
Det kan elda på lönekraven från andra, anser Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
Efter en veckas strejk kom SAS Soch piloterna överens om ett nytt treårigt löneavtal, som enligt SAS-chefen Rickard Gustafson håller sig ”sammantaget inom det så kallade märket för svensk arbetsmarknad”.
”Den uppgiften är helt felaktig”, säger Anders Weihe.
Alla arbetsgivarförbund inom Svenskt Näringsliv är eniga om att det bryter mot samordningen att medverka till att märket överskrids, enligt Weihe.
Lönemärket för i år är 2,3 procent, det är vad alla andra på arbetsmarknaden enats om. SAS-piloterna fick 3,5 procent. För 2020 och 2021 finns inget märke ännu, det ska den konkurrensutsatta industrin sätta, enligt de regler som gällt på svensk arbetsmarknad de senaste dryga 20 åren.
”Då är det enligt våra interna regler inte tillåtet att träffa något avtal”, säger Anders Weihe.
Han pekar på att löneökningstakten snarare skulle behöva gå ner i kommande löneavtal på svensk arbetsmarknad, något han dock inte i just den frågan får något medhåll från den fackliga sidan. SAS-avtalet går rakt i motsatt riktning.
Weihe har talat med sina viktigaste motparter, IF Metall och Unionen, och säger sig ha dem med på vagnen i sin syn på saken. Unionens förhandlingschef Niklas Hjert bekräftar åtminstone delvis.
”Det finns ju inget märke än, för 2020 och 2021”, säger Hjert som ännu inte vet hur de kabinanställda, företrädda av Unionen, reagerar på piloternas löneavtal, om det finns kompensationstankar även där.
Weihe är nu orolig att löneförväntningarna bland allmänheten ska dra i väg.
”Det riskerar att ställa till industriförhandlingarna om det här skapar förväntningar på fullständigt orealistiska löneökningar”, säger Weihe.
Men SAS hamnade ju i ett läge där strejken kostade uppemot 100 miljoner kronor om dagen?
”Det är klart att man kan hamna i ett läge där man tvingas teckna ett avtal som är oförenligt med märket, men då får man säga det”, säger han.
När Weihe och även Svenskt Näringsliv (SN) uppenbart blivit rejält irriterade på SAS-avtalet med piloterna så riktas kritiken indirekt mot Transportföretagen, som ingår i SN. Weihe kan tänka sig att Transportföretagen tappade greppet när medlingen gled över i norska händer.
”Såvitt jag kan bedöma så har Transportföretagen inte haft någon möjlighet att påverka de här förhandlingarna”, säger Weihe.
Källa:TT
Transportföretagen självt är knapphändig med kommentar, hänvisar till SAS och menar att det är ett bolagsavtal, inte ett branschavtal.