Flygbolaget SAS kvalar in på fjärde plats när flygersättningsbolaget Airhelp rankar världens bästa flygbolag. Den norska konkurrenten Norwegian placerar sig i bottenskiktet av samma lista, precis före lågprisflygbolaget Ryanair.
Listan toppas av Quatar Airways som får ett snittbetyg på drygt 8,2 på en tiogradig skala. Nummer två på listan är American Airlines med 8,1 och på tredje plats skuggar Aeromexico med 7,1. På fjärde plats återfinns SAS med ett snittbetyg på närmare 8,1, enligt ett pressmeddelande.
Airhelp rankar flygbolagen utifrån tre kriterier: punktlighet, service samt kravhantering för försenade och inställda flyg. I kategorin kravhantering är SAS nummer ett i världen.
Rankingen baserar sig dock på data från helåret 2018. SAS-piloternas sjudagarsstrejk med tusentals inställda flyg vid månadsskiftet april/maj har därmed inte gjort något avtryck på listan.
SAS-konkurrenten Norwegian återfinns först på plats 67 av totalt 72 flygbolag med ett snittbetyg på knappt 6,7. Det är framför allt Norwegians hantering av ersättningskrav för försenade och inställda flygningar som drar ner betyget, enligt Airhelp. I denna kategori får Norwegian betyget 2,3.
Strax efter Norwegian placerar sig lågprisflygbolaget Ryanair med ett snittbetyg på knappt 6,6.
När det gäller punktlighet återfinns SAS på plats 29 och Norwegian på nummer 41. Det mest punktliga flygbolaget är Garuda Indonesia som får betyget 9,1 i denna kategori.
Källa:di.se