På personbilsmarknaden får batterifordonen mest uppmärksamhet och bränslecellsbilar är fortfarande väldigt sällsynta. Men när det gäller tyngre transporter händer det saker. Nästa år ska det rulla fem vätgasdrivna dubbeldäckare, de första i världen, i London.
Londonluften är ökänt usel och staden har infört miljözoner för att få bukt med utsläpp från trafiken. Men det krävs fler åtgärder, de nya taxibilarna är exempelvis hybrider med teknik från Volvo Cars, och staden använder eldrift för många bussar.
Nästa år ska världens första bränslecellsdrivna dubbeldäckare också gå i trafik. Det är Transport for London som totalt har beställt 20 tvåvåningsbussar som ska drivas med vätgas. Bussarna byggs av irländska Wrightbus och finansieringen kommer från Transport for London med stöd från EU.
Totalt ska London investera 85 miljoner pund, drygt 1 miljard kronor, för att få ner utsläppen från bussar i kollektivtrafiken.
Jämfört med elbussar har vätgasbussarna längre räckvidd och behöver inte laddas. Att tanka vätgas tar ungefär 5 minuter och enligt Transport for London ska det räcka med ett tankstopp per dag och buss.
Bränslecellsfordon har nollutsläpp på lokal nivå, men för den totala miljönyttan är tekniken beroende av att man använder sig av grön el för att framställa vätgasen.
Källa:di.se