De resenärer som drabbades av SAS-strejken måste snart söka ersättning om det ska bli några pengar. Redan i slutet av juni löper tidsfristerna för att anmäla sitt ärende ut.
”Det viktiga är att reklamationen måste skickas till flygbolaget inom två månader efter den planerade flygdagen. Sedan har du tio år på dig att driva ärendet vidare. Om du inte skickar in din reklamation i tid så är det kört”, uppger Marie Bexelius, Sverigechef på flygkompensationsföretaget Airhelp.
En dom i Högsta Domstolen för drygt ett år sedan har försvårat svenskars möjligheter att kräva ersättning för försenade eller inställda flyg. Nu anses en reklamation som lämnas inom två månader efter det att resan avslutades vara gjord i rätt tid. I Danmark, Norge och Finland är tidsfristen tre år, påpekar Airhelp.
SAS har själva meddelat att de inte tänker godkänna några ersättningar enligt EG 261-förordningen, eftersom de anser att strejken var en extraordinär omständighet. Detta är fel menar Airhelp.
”Det viktiga nu är att agera och skicka in ditt krav i tid. Vår bedömning är att du som passagerare har rätt till finansiell ersättning för dessa flyg, men om reklamationen inte kommer in i tid går du miste om chansen att ens få det prövat”, konstaterar Marie Bexelius.
Källa:di.se