Inom en tioårsperiod ska 900 SAS-anställda piloter pensioneras och ersättas med yngre förmågor. Generationsskiftet kan innebära en kostnadsbesparing på upp till en halv miljard kronor, skriver Dagens Næringsliv.
SAS rapport för andra kvartalet var starkt präglad av pilotstrejken över månadsskiftet april-maj med en negativ effekt på 650 miljoner kronor. Bolaget har dessutom anklagats för att ha dragit på sig alldeles för stora kostnader framåt med det avtal som till slut löste knutarna och satte punkt för strejken. Bolagets vd Rickard Gustafson kommenterade avtalet i samband med rapporten på tisdagsmorgonen.
”Det är ett treårsavtal som ger oss stabilitet i vårt fortsatta viktiga omställningsarbete. Jag kan bara konstatera att vi sitter med avtalet, vi har räknat på det och vi vet att det kostar 5,4 procent över tre år, netto.”
Framåt ska SAS spara genom att effektivisera och digitalisera sig i högre grad. Men bolaget, som i dag har 1.500 piloter anställda, kommer också att byta ut en stor del av sin pilotkader de närmaste tio åren.
Enligt Dagens Næringsliv är det mellan 75-100 piloter årligen som ska pensioneras det närmaste decenniet. De seniora, dyra piloterna, kommer att ersättas med yngre piloter med lägre löner, och enligt DN räknar SAS-ledningen med att mellan 300 och 500 miljoner kan sparas på det här sättet. Även om bolaget inte vill kommentera talen officiellt säger Rickard Gustafson:
”När en senior slutar tar vi in en yngre pilot som startar på lägre lön. Så är det. Det kommer att få en betydande effekt på kostnadsutvecklingen framöver”, säger SAS-vd:n till tidningen.
En stor del av effekten kommer dessutom redan de närmaste 5 åren. Men exakt hur stor den blir vill Rickard Gustafson heller inte kommentera.
”Jag är försiktig med att ge signaler eller spekulera. Det kommer att få en positiv effekt, men vi ska rekrytera många piloter och vi vet inte vad piloter kostar många år i framtiden. Vi får se hur marknaden utvecklar sig.”
Han tillägger att den tänkta besparingen på grund av generationsskiftet inte finns med i SAS beräkningar att pilotavtalet kostar 5,4 procent de närmaste tre åren.
”Det finns inte med i beräkningarna,” säger Rickard Gustafson.