Fler väljer att semestra i Sverige. Men det är inte den svaga svenska kronan som i första hand driver utvecklingen.
337 miljarder kronor. Så mycket omsatte besöksnäringen för 2018, en ökning med sex procent jämfört med 2017.
”Turismen växter stadigt och trendmässigt ökar den snabbare än Sveriges totala export”, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket.
I Sverige ökar turismen mest bland utländska besökare och i storstadsregionerna. De utländska turisternas konsumtion ökar med åtta procent jämfört med året före, och står för drygt 40 procent av turismens totala omsättning. Även svenska turister har spenderat mer pengar, bland dem har konsumtionen ökat fem procent.
Det är inte bara i Sverige som turismen ökar. Även globalt ökar det internationella resandet. En utveckling som drivs av större välstånd bland medelklassen, särskilt i Kina och i Indien.
Enligt Sofi Sjöberg är den internationella utvecklingen viktigare för den växande svenska turismen än en svag svensk krona.
”Man säger ofta att Sverige blir attraktivt för att vi har en svag krona. Men ser man över tid kan man inte se någon stark korrelation mellan kronkursen och turismen i Sverige, säger hon och lyfter fram att flygförbindelser och transportmöjligheter antagligen påverkar resebesluten i större utsträckning än valutakursen.”
Över tid har turismen ökat oavsett hur växelkursen varit. En starkare krona behöver därmed inte heller avskräcka turister från att åka till Sverige.
”Mot Norge, som är vår största gränshandelsmarknad, har kronan faktiskt stärkts och trots det ökar konsumtionen ändå”, säger Sjöberg.
Gränshandeln mot Norge har expanderat kraftigt under senare år och är en viktig del av Sveriges turismexport. Normännen handlar varje år för uppåt 20 miljarder kronor i Sverige, enligt Sjöberg.
Källa:TT