måndag 25 nov, 2024

Ingen flygskam när sommarvädret svikta

Dela

Foto: Mats Montner

En rekordvarm sommar förra året drog ner svenskarnas bokning av charterresor – fler semestrade hemma.

När den här sommaren nu rullar i gång i kyligare takt märks det på antalet sista minuten-bokningar. Begreppet flygskam verkar inte påverka alls.

TT har gjort en rundringning till några charterbolag och bilden som målas upp är densamma.

”Det bokas som aldrig förr”, ”fåtal resor kvar”, och ”säljer som smör i solsken”.

Hos charterbolaget Tui har över 50 procent fler resor bokats de senaste dagarna jämfört med samma period förra året, och under juli månad finns inte många resor kvar för den som vill bege sig till sydligare breddgrader, uppger bolaget.

Inga tecken på flygskam

Hos researrangören Apollo kom bokningarna i gång lite senare i år jämfört med förra året eftersom människor avvaktade om sommaren skulle bli lika varm i år, säger Ann-Sofie Olsson, presschef på Apollo.

– Men sedan från i maj har det ökat stadigt. Det har ökat med 20 procent jämfört med förra året. På sommaren är det väldigt tydligt att vädret påverkar.

Har begreppet flygskam då fått någon inverkan på resandet? Enligt Ann-Sofie Olsson ser man egentligen inga tecken på det, samtidigt som hon nämner möjligheten att klimatkompensera för sin biljett.

Populära resmål är Kreta, Rhodos, Mallorca, Cypern och Antalya. Att resa till de grekiska öarna innebär utsläpp av ungefär 900 kilo koldioxid per person, om resan går tur och retur.

”Som smör i solsken”

Charterbolaget Ving hade under den här veckan till och med fredag en 40-procentig ökning av antalet sålda resor jämfört med samma period i fjol. De närmaste dagarna finns bara ströplatser kvar och för en familj på fyra finns inga resor förrän på fredag, då till Cypern och Mallorca.

– Vädret påverkar otroligt mycket. Just nu säljer det som smör i solsken, säger Barbro Holmberg, informatör på Ving.

Hon har svårt bedöma om den avvaktan som bolaget såg att boka resor inför flygsäsongen hade med flygskam att göra, eller om den helt enkelt berodde på en rekordsommar förra året. När vädret nu sviktar beskrivs försäljningen snarare som en rusning än som en avvaktan.

Källa:TT

Dela

Relaterade inlägg

Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen där vi presenterar statistik från det...
Skidsemester är populärt – men kostar också en rejäl slant. För en barnfamilj kan sportlovsveckan...
Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy