Källor inom den federala luftfartsmyndigheten, FAA, och representanter för piloternas fackförbund i USA säger till Wall Street Journal att Boeings olycksplan 737 Max tidigast kommer lämna marken i januari 2020.
Under arbetet med att fixa de problem som orsakade två dödsolyckor tidigare i år har chefer på Boeing, ingenjörer på FAA och luftfartsmyndigheter i andra delar av världen hittat ständigt nya fel som måste hanteras.
Det amerikanska flygbolaget American Airlines sa på söndagen att de hade avbokat inplanerade flygningar med flygplanet fram till och med den 2 november 2019, rapporterar Reuters. Det är två månader senare än flygbolagets föregående meddelande.
”American Airlines är övertygad om att kommande programuppdateringar till Boeing 737 Max, tillsammans med de nya utbildningarna som Boeing utvecklar i samordning med våra fackliga partners kommer att leda till att flygplanet återcertifieras i år”, sa flygbolaget i ett uttalande på söndagen.
På årsbasis räknar American Airlines med att problemen kommer att kosta runt 350 miljoner dollar, motsvarande 3,3 miljarder kronor.
När American Airlines inledningsvis ställde in flighter med olycksmodellen sa chefer på bolaget att de var ”mycket säkra” att planet skulle vara i luften innan sommaren var över, enligt Wall Street Journal.
American Airlines har 24 Boeing 737 Max-plan i sin flygplansflotta, av sammanlagt 100 beställda plan av den modellen.
Boeing har sagt sig se en kostnad på omkring 1 miljard dollar i för produktionsrelaterade effekter av krisen. Detta utöver de hittills oöverskådliga skadestånds- och ersättningsanspråk som ställts av efterlevande, flygbolag och aktieägare.
Källa:di.se