Internationella flygbolagsettan Emirates ser tecken på försvagningar inom efterfrågan, särskilt påverkat av oroligheterna i Hongkong, enligt uttalanden från ordförande Tim Clark under en presskonferens på onsdagen där han också sågade de globala flygtillverkarna.
Tillväxttakten är på väg ner i Emirates verksamhet, ansträngd av handelskonflikter och politiska oroligheter i flera länder. Hongkong har varit ett särskilt publikt problemområde, med en sätesfaktorsminskning på 10 procentenheter, men det finns fler bekymmer. Även fraktefterfrågan är ”rejält påverkad”, sade Tim Clark.
Den globala kommersiella flygmarknaden kommer krympa med 1-2 procent under året, spådde han.
”Vi är inte i ett gynnsamt läge nu, men vi får hantera det. För närvarande ser jag inga gröna skott”, sade ordföranden för att gestalta frånvaron av tecken på vändning, som han tror kan dröja 3-5 år.
Dubai-flygbolaget är dessutom missnöjda med katalogen av plan på den globala flygmarknaden, vilket aktualiserats i takt med behov av att ställa om från större plantyper till mindre. Den rådande marknaden för flygplanstillverkning ”är helt meningslös”, sade Emirates ordförande, påverkade av en mängd faktorer.
”Vi kan inte vara säkra på när Boeing 777X är klar och vi har inget förtroende för vare sig Rolls-Royce motorer till 787 eller för General Electrics motorer. Liknande problematik föreligger kring Airbus A350, A330 samt A330 Neo. Vi kommer nu inte ta emot fler fallerande flygplan innan de tillgodoser våra krav”, sade Tim Clark.
Han ser inte heller någon samsyn mellan myndigheter och tillverkaren gällande Boeings storsäljande olycksmodell 737 Max, som belagts med globalt flygförbud efter två krascher på kort tid.
Källa:nyhetsbyrån dirket.se