Tiotusentals passagerare påverkas när British Airways tvådagarsstrejk inleds.
Bolaget uppges förlora upp till en halv miljard kronor dagligen.
British Airways terminal på Londonflygplatsen Heathrow var i princip helt tom på måndagsförmiddagen. Detta efter att flygbolaget tvingades ställa in 1 700 flighter när 4 000 piloter valt att gå ut i en tvådagarsstrejk.
Enligt British Airways var det omöjligt att förutse hur många piloter som skulle komma till jobbet och vilka flygningar som skulle påverkas och man hade därför inget annat val än att ställa in nära hundra procent av avgångarna.
”Vi har förståelse för att strejken innebär en frustration för våra kunder. Efter flera månaders försök att lösa lönekonflikten är vi extremt ledsna att det har kommit till detta. Vi står beredda att återgå till samtal med pilotfacket”, skriver British Airways i ett mejl till TT.
Konflikten mellan BA och pilotfacket Balpa har pågått sedan i somras. Bolagets piloter har tidigare sagt nej till en lönehöjning med 11,5 procent över tre år, vilket erbjöds från British Airways sida i juli.
Enligt tidningen Financial Times har en pilot i snitt 90 000 pund i årslön medan piloter på den allra högsta lönenivån tjänar 167 000 pund plus 16 000 pund i diverse olika ersättningar.
BA har nu hotat de strejkande piloterna med att bli av med en rad förmåner om man väljer att fortsätta. Det ska bland annat handla om att piloterna och deras familjer har rätten att köpa biljetter till 90 procents rabatterat pris och att man, beroende på antalet tjänsteår, har rätt till gratis business class-biljetter med British Airways.
Pilotfacket har dock meddelat att en ny strejk är planerad till den 27 september.
För svensk del berörs ett tiotal avgångar till och från Sverige och enligt Swedavias uppgifter handlar det om fem avgångar från Arlanda och tre från Landvetter, båda med slutdestinationen Heathrow.
”De resenärer som har blivit påverkade har i god tid blivit kontaktade av British Airways innan strejken utbröt, och fått sina resor ombokade genom sitt aktuella flygbolag eller researrangör”, säger Ellen Laurin på Swedavias pressjour.
Swedavia uppmanar den resenär som har ytterligare frågor att vända sig direkt till sitt flygbolag eller researrangör.
Källa:TT