SAS planer att placera framtida framtida flygplansköp i en självständig enhet får pilotfacket att prata om en ”krigsförklaring” mot de anställda i flygbolaget, skriver Dagens Næringsliv.
Under den konferens som följde på morgonens delårsrapport från SAS -sade vd Rickard Gustafson att bolaget blickar mot att beställa en helt ny, något mindre, flygtyp som ska trafikera de rutter i Europa där Airbus-modellen A320 med 180 passagerarplatser är för stort. Behovet uppstår i och med att SAS sagt att man ska skapa en enhetlig flotta och göra sig kvitt mindre Boeing 737-plan kommande år.
SAS önskan är enligt vad som framkom på telefonkonferensen att de nya flygplanen ska sorteras in under en ”självständig enhet”. Det har dock inte kommunicerats några detaljer om det handlar om att skapa ytterligare ett dotterbolag och om det i sådana fall ska helägas av SAS.
”Detaljer om vem som ska bemanna flottan, vilka flygplan vi flyger och så vidare, är för tidigt att säga något om”, är Rickard Gustafsons besked i dag.
Men pilotfackens representant ser SAS-chefens planer som en krigsförklaring i vardande. Christian Laulund i SAS Pilot Group, som är en paraplyorganisation för pilotfacken i Sverige, Norge och Danmark, säger till tidningen att han befarar att SAS är ute efter att hyra in personal och/eller plan från utlandet.
”Om det är den vägen som SAS vill gå så är det en krigsförklaring mot SAS-piloterna”, säger han Christian Laulund till tidningen och tillägger att facken kommer att motsätta sig alla slags lösningar där SAS-piloter ersätts av personal utifrån.
Rickard Gustafson försöka gjuta olja på vågorna och säger till tidningen att ambitionen är att fortsätta att utveckla verksamheten med flyg och besättningar i Skandinavien för att kunna utveckla kärnverksamheten i SAS. Han understryker också att SAS i flera år ägt flera dotterbolag som finska Blue 1 och danska Cimber.
”Jag ser ingen dramatik i det här, ärligt talat. Vi måste dra fördel av den enhetliga flotta som vi äntligen ska få i SAS.”
Källa:di.se