Brittiska myndigheter fortsätter att ha problem med återbetalningen till kunder som drabbats av charterjätten Thomas Cooks konkurs. Efter att tiotusentals resenärer fortfarande inte har fått någon ersättning tvingas nu den brittiska luftfartsmyndigheten nu att be om ursäkt, skriver BBC.
Enligt Paul Smith, chef för konsumentfrågor på den brittiska luftfartsmyndigheten CAA, säger till BBC att 50.000 personer fortfarande väntar på sina pengar. Den långsamma handläggningstiden har nu gjort att myndigheten bett om ursäkt, men Paul Smith hävdar att man ”jobbar outtröttligt” för att hantera betalningarna.
Totalt har 300.000 personer gjort anspråk på att få tillbaka pengar, varav 215.000 ansökningar har godkänts. CAA sa inledningsvis att resenärer ska få tillbaka sina pengar inom 60 dagar, men hittills har bara en tredjedel av betalningarna genomförts inom den tidsperioden.
Myndigheten motiverar förseningarna bland annat med att man har varit tvungen att göra extra kontroller efter flera bedrägeriförsök.
Hittills har CAA betalat tillbaka 160 miljoner pund, motsvarande 2 miljarder kronor, till konkursdrabbade resenärer.
Det anrika charterbolaget Thomas Cook gick i konkurs den 23 september efter att ha varit verksamma i 178 år. Resejätten lyckades inte att reda ut den svåra ekonomiska situation som bolaget hamnat i. Runt 150.000 strandade brittiska resenärer var tvungna att flygas hem av myndigheterna, vilket beskrev som den största räddningsaktionen sedan andra världskriget.
Svenska Ving, som vid konkursen var i Thomas Cooks ägo, köptes tidigare under hösten upp av Petter Stordalen och Harald Mix investmentbolag Altor.
Källa:di.se