Vid Swedish Lapland i Norrbotten är trycket från internationell media så stort att man knappt hinner med att ta emot alla som vill göra reportage om upplevelserna i nordligaste Sverige.
– Det har hänt oerhört mycket de senaste tio åren och det händer mycket i närtid när det gäller besöksnäringen, säger Andreas Lind som är vd för turismorganisationen Swedish Lapland Visitors Board.
Många besöksmål
Andreas Lind nämner några relativt nya besöksmål som redan fått stort gehör internationellt:
– Förutom ishotellet och Treehotel så har vi ju Arctic Bath nu som får jättemycket uppmärksamhet. Sedan ser vi utvecklingen med små exklusiva lodger eller små camper eller safariliknande aktiviteter. Ett annat exempel är Jössgården i Sjulsmark som fokuserar på ett lyxsegment. Arctic Balloon startade för bara någon vecka sedan med ballongfärder för att titta på norrskenet.
Fördubblad omsättning
År 2018 omsatte Swedish Lapland 7,1 miljarder enligt TEM (Turistekonomisk modell) och SCB. Med detta följer nyetablerat företagande, ökad sysselsättning och fler skatteintäkter.
Man närmar sig därmed målet att 2020 ha fördubblat omsättningen på en tioårsperiod.
Flyget vs klimatet
Hur blir det med klimattänket när fler ska flygas hit inom lyxturismen?
– Att flyga hit påverkar klimatet, det sticker vi inte under stol med. Vi har gott om företag som jobbar väldigt aktivt med hållbarhetslösningar för de ser att gäster som kommer hit vill ha hållbara lösningar ur alla perspektiv i sin resa.
Man försöker också få gästerna att stanna längre när de ändå är på resa.
– Samtidigt så genererar ju besöksnäringen så mycket mer i form av social hållbarhet som en levande glesbygd, säger Andreas Lind.
Coronaviruset
På grund av coronaviruset stoppar Kina alla gruppresor till utlandet, hur påverkas ni av det?
– Kina är inte vår mest prioriterade marknad och vi har ingen stor andel turister därifrån så vi drabbas inte speciellt hårt. Men det är klart att vissa små nischade företag kan drabbas, säger Andreas Lind.
Källa:svt.se