Kanadensiska Bombardier uppges sälja sin tågverksamhet till franska Alstom.
En affär skulle skapa världens näst största tågtillverkare och ses som en revansch för Alstom efter den misslyckade sammanslagningen med Siemens.
Wall Street Journal rapporterade på söndagskvällen att den franska tågtillverkaren Alstom kommer att köpa kanadensiska Bombardiers tågverksamhet, med säte i Berlin. Enligt tidningen har bolagen nått en preliminär uppgörelse värd mer än 7 miljarder dollar, motsvarande 66 miljarder kronor, som främst ska betalas kontant och delvis med aktier.
Om affären blir verklighet skulle det nya bolaget bli världens näst största tågleverantör, efter det statsägda kinesiska bolaget CRRC.
Uppgifterna kommer dock inte som någon blixt från klar himmel. Sedan ungefär en månad tillbaka har rykten florerat om affären, vilket haft positiv påverkan på båda bolagens aktiekurser. Bombardier är upp 48 procent den senaste månaden på Toronto-börsen, efter en tung start på året som en följd av vinstvarningen den 16 januari. Alstom-aktien har klättrat 7 procent under samma period.
”Det sista steget i vår förändringsresa är att minska på skuldbördan och lösa vår kapitalstruktur. Vi letar aktivt efter alternativ som skulle möjliggöra snabbare skuldavbetalningar.”
Det sa Bombardiers vd Alain Bellemare i samband med vinstvarningen för det fjärde kvartalet, vilket tolkades som att nya avyttringar var på gång.
Den kanadensiska flyg- och tågtillverkaren, med 68.000 anställda globalt varav 1.800 i Sverige, har några tunga år bakom sig som en följd av stora satsningar på flygsidan. Man har gjort sig av med ett flertal verksamheter för att förbättra kassaflödet. I torsdags, i samband med rapporten, meddelade Bombardier att man lämnar A220-samarbetet med franska Airbus, vilket innebär att man helt slutar med tillverkning av kommersiella flygplan.
2015 sålde Bombardier 30 procent av sin tågverksamhet till en kanadensisk pensionsjätte för motsvarande 14 miljarder kronor. Caisse de Depot et Placement du Quebec uppges nu ha gått med på att sälja sin andel till Alstom och få en minoritetsandel i det nya bolaget.
För några år sedan var det också nära att det blev ett samgående mellan Bombardier och Siemens. Men den tyska tågjätten drog sig ur för att istället nå en uppgörelse med Alstom. Den affären stoppades dock av EU-kommissionen 2019 av konkurrensskäl. Även en potentiell Alstom-Bombardier-affär väntas synas av den danska konkurrenskommissionären Margrethe Vestager och hennes underordnade.
”Efter Alstom/Siemens-misslyckandet vore en affär med Bombardier en strategisk revansch för Alstom”, säger en källa som står den franska regeringen nära, till Reuters.
Källa:di.se