Två gånger per år uppdateras Svarta listan, och alltid är flygbolagen där. Företagen med flest nya ärenden på listan är båda flygbolag. Nu har 165 nya företag hamnat på listan.
Företag som inte följer de rekommendationer som ges av Allmänna reklamationsnämnden, ARN, hamnar på konsumenttidningen Råd & Röns Svarta lista. Nu har listan uppdaterats med 165 företag, och i topp ligger Ryanair med hela 19 nya ärenden. Inte långt därefter ligger Finnair med 16 nya ärenden. Totalt är det 232 nya ärenden på listan.
Varje år är flygbolagen med på Svarta listan. Ofta handlar det om förseningar eller inställda flyg där flygbolagen väljer att inte ersätta kunderna enligt de EU-regler som finns. Det kan även handla om bagage som försvinner. I denna uppdatering av Svarta listan är 23 reseföretag med, och dessa är skyldiga sina kunder drygt 540 000 kronor enligt Råd & Rön.
Konsumenterna går miste om fyra miljoner
ARN ger rekommendationer i tvister mellan företag och konsumenter. Dessa rekommendationer behöver inte följas av företagen och kunder som vill ha ersättning får då gå vidare till tingsrätten. Svarta listans syfte är att varna för företag som inte följer ARN:s rekommendationer. Just nu är det cirka 500 företag på listan. Årets nya ärenden omfattar nära fyra miljoner kronor, pengar som konsumenter hade fått om företagen hade följt rekommendationerna.
Företagen med flest nya ärenden på listan
- Ryanair, Dublin (19)
- Finnair, Helsingfors (16)
- Vueling, Barcelona (10)
- Hemrett, Göteborg (5)
- Fixofix, Sollentuna (4)
- 75:ans bil, Norrköping (4)
- ABS Wheels, Arlanda stad (3)
- City Bil, Borås (3)
Kalla:aftonbladet.se