I stället för återbetalning erbjuder flera flygbolag andra ersättningar som presentkort och bonuspoäng om resan ställs in, något som strider mot lagen.
Vid en konkurs riskerar resenären dessutom att helt bli lottlös.
Di har kartlagt vad som gäller vid inställda flyg – och vad du ska tänka på gällande sommarresan.
På måndagen meddelade Norwegian att bolagets pilot- och kabinpersonalsbolag i Sverige och Danmark ansöker om konkurs. Totalt berörs över 1.500 piloter och 3.100 kabinanställda.
Flygplansanalytikern Hans Jørgen Elnæs säger till TT att han tror att Norwegian nu kommer att skala ner sin verksamhet, men att det också finns risk för att även moderbolaget kan gå i konkurs.
Hos de resenärer som fått sina Norwegian-flyg inställda har alternativen att omboka, avboka eller ta del av flygbolagets så kallade cashpoints funnits. Enligt Norwegians kommunikationschef har många valt det senare.
Så säger flygbolagen och resebyråerna vid inställda flyg
SAS
Erbjuder voucher som gäller i ett år – ger pengarna tillbaka om det inte utnyttjats fram till dess.
Resenären kan även få tillbaka pengarna genom att fylla i formulär, men räkna med lång handläggningstid. Fri ombokning.
Norwegian
Du kan be att få återbetalning eller välja att få ersättning via cashpoints. Väljer du cashpoints kan du få 20 procent extra som kan användas under din nästa resa. Fri ombokning, men begränsat antal flygrutter finns att boka om till för närvarande. Ber om förståelse på att det kan ta tid och ber bara de som ska flyga inom 48 timmar att höra av sig.
Ryan Air
Om din flygning har ställts in har du fått ett meddelande via e-post och SMS och har fått möjlighet att begära återbetalning, boka om eller ändra rutt för din resa.
Thai Airways
1 april – 24 oktober 2020 är alla Bangkok-Stockholm-avgångar inställda. Erbjuder både ombokning och avbokning för inställda flyg.
Finnair
Erbjuder pengarna tillbaka eller Finnair-presentkort. Med presentkortet ges mervärde på 10 procent jämfört med pengarna tillbaka-alternativet. Har förseningar i återbetalningsbehandlingen och bedömer att den genomsnittliga hanteringstiden är cirka åtta veckor.
Quatar
Erbjuder ombokning, voucher eller avbokning och återbetalning.
Emirates
Erbjuder enbart ombokning och voucher, giltigt upp till 24 månader, därefter återbetalning.
British Airways
Erbjuder enbart ombokning och voucher i 12 månader, därefter återbetalning.
KLM och Airfrance
Erbjuder bara vouchers, giltigt i 12 månader, därefter återbetalning.
Lufthansa
Erbjuder ombokning eller voucher i ett år, därefter återbetalning. Bokar man om före 31 augusti kan man få 50 pund i bonuscheck att använda vid nästa resa.
Turkish Airlines
Erbjuder resenären att ändra biljetten till ”öppen” och använda den ett år framåt. Kan även få ersättning i deras bonussystem ”Miles”.
United Airlines
Erbjuder ombokning och nyttjande av resans belopp upp till 24 månader, alternativt att man sparar resans ”miles” till en resa längre fram.
Easy Jet
Erbjuder avgiftsfri ombokning ett år framåt, alternativt en voucher för ett år.
Apollo
Följer paketreselagen som ger full återbetalning för inställda resor eller möjlighet att boka om till en annan resa längre fram utan ombokningskostnad och till dagsaktuella priser. Ber om förståelse för att återbetalningen tar tid.
Ving
Följer paketreselagen men har också uttalat sig om att ersättningar dröjer, att det tagit betydligt längre tid än de två veckor som det i normalfallet tar.
Tui
Följer paketreselagen men säger också att utbetalningarna dröjer.
Solresor
Följer paketreselagen. Erbjuder antingen pengarna tillbaka eller få en ny resa på en senare tidpunkt. Solresor skriver att danska parlamentet just nu arbetar med hur detta skall gå till i praktiken och att man förväntar sig vara uppdaterad med riktlinjerna i april.
Källa:di.se