Glöm charter till Grekland eller flygstol till Rivieran – i år får många av oss troligen semestra hemmavid i stället.
Och landets egna besöksmål har inte gett upp hoppet om sommaren än.
”Det finns ett uppdämt behov av att få göra och uppleva saker, och man kanske inte behöver vara på Kanarieöarna för att göra det”, säger Jonas Rosén, vd för Visit Dalarna, till TT och fortsätter:
”Vi har en oklar bild, men vi ser en möjlighet att semestern blir lokal, regional och kanske också nationell – med svenska gäster.”
Om man tidigare förknippat begrepp som ”hemester” och ”svemester” med trender så kanske det nu är de enda semesteralternativ svenskarna kommer att ha i sommar. Än är virusets utveckling och eventuella reserestriktioner för sommaren okända – besöksnäringen inväntar besked från Folkhälsomyndigheten och håller andan.
Hur säsongen blir är för tidigt att säga, men en sak är säker – bokningar på stugor, hotell och vandrarhem kommer in, enligt Höga Kusten Destinationsutveckling.
”Vi ser att folk bokar på inför sommaren. Vi har en ökning med 30 procent besökare på vår hemsida, mer än i fjol samma tid och vi får frågor om vandring, utomhusupplevelser och boenden som ligger avskilt från andra”, säger vd:n Mia Karlsson till TT och fortsätter:
”Det är tydligt vad man söker.”
Många turister från närområdet börjar också höra av sig.
”Vi har märkt otrolig ökning i frågor och intresse från den lokala målgruppen – vad kan man göra i nationalparken och i våra naturreservat och övriga strövområden. En målgrupp som nu upptäcker det som finns på hemmaplan.”
Även i Dalarna planerar besöksindustrin inför säsongen. Hur det kommer gå med stora årliga evenemang som Dansbandsveckan är oklart.
Just nu förs dialog med näringen för att hitta alternativ och matcha rekommendationer från myndigheter – så att besökare ska kunna känna sig trygga, berättar Jonas Rosén på Visit Dalarna.
”Ha lite glesare på restauranger, lite mindre guidade grupper. Erbjuda en annan form av boende och camping. Det märker vi redan nu en efterfrågan på – och det ser man kanske själv – att en campingvagn kan vara ett attraktivt boende.”
Branschorganisationen Svensk camping, med drygt 360 av landets campingplatser som medlemmar, noterar också ett visst intresse.
”Innan påsk var det mycket avbokningar i sommar, men efter påsken så verkar det som att det har blivit lite bättre bokningsläge. Men det är långt ifrån ett normalt år”, säger organisationens tillförordnade vd Peter Jansson.
Flera kommuner väljer att satsa på lokala kampanjer för att få egna invånare att upptäcka vad som finns hemma, då det ändå kan bli svårt att resa några längre sträckor ens i Sverige.
”Det var otroligt tydligt att hotell och besöksnäringen snabbt blev påverkad av covid-krisen, och då började vi diskutera vad vi kan göra med de förutsättningar som finns”, säger Kungsbackas näringslivschef Elinor Filipsson och fortsätter:
”Och det är troligt att människor kommer vara mycket hemma i sommar, så vi lyfter och visar på vad man kan göra hemma i Kungsbacka.”
I Lekebergs kommun i Örebro län tänker man likadant.
”Vi tar fram enkelt material med en karta som vi kallar hemester och som vi distribuerar här och i närliggande kommuner”, säger Maria Comstedt, näringslivskoordinator i Lekebergs kommun.
Kanske kan krisen – när den går över så småningom – väcka nya tankar och idéer, tror Maria Comstedt.
”Jag är obotlig optimist, jag hoppas att vi tar oss en funderare överhuvudtaget på resor. Det är klart man måste få komma ut i världen, men jag hoppas det kommer nya behov och nya affärsmöjligheter när det här har lagt sig.”
Källa:TT