I samband med att Norwegian presenterade emissionsplaner på 400 miljoner norska kronor i morse meddelade bolaget också att man ställt in alla icke nödvändiga betalningar.
Dagens Næringsliv skriver att i princip ”alla vanliga” räkningar läggs på hög. Exempelvis har bolaget gjort upp med statliga Avinor om att få skjuta upp betalningar av avgifter, hyror och leveranser tills man har fått del av det statliga krispaketet.
Även HBK Holding, som äger huvudkontoret på Fornebu, uppges ha gett flygbolaget uppskov med hyran.
Norwegian uttrycker det som att fortsatt aktiva betalningsrutiner är knutna till ”minimala flygoperationer, minimala lönekostnader, kritisk it-infrastruktur och andra kritiska operativa betalningar, primärt relaterade till de sju planen i drift”.
Bara mellan 600 och 700 personer jobbar som vanligt och har lön i bolaget. Det är cirka en tiondel av arbetsstyrkan innan coronakrisen.
Som lök på laxen tvingas Norwegian konstatera att man förlorat runt 880 miljoner norska kronor på bränslehedgar fram till mitt av april, som en följd av det fallande oljepriset, skriver Dagens Næringsliv.
Senast i mitten av maj måste bolaget ha fått tillgång till den norska statens stödpaket på 3 miljarder kronor – då tar kassan slut. Fram till dess är det ett hektiskt program med flera avgörande milstolpar: Bolagets obligationsägare måste senast innevarande vecka ha gått med på att konvertera skulderna till aktier. Den 4 maj ska aktieägarna ta ställning till om man godtar bolagets räddningsplan eller inte och mellan 5 och 13 maj ska emissionen genomföras.
Bolaget hoppas sedan få tillgång till stödpaketet den 14 maj.
Men Norwegian efter corona kommer att vara runt en tredjedel mindre än innan. Bolagets flotta på 168 flygplan väntas reduceras till mellan 110 och 120 plan i framtiden.
Den återstart av verksamheten som bolaget sedan ser framför sig är att den norska delen av kort- och medeldistansverksamheten kommer att vara operativ fram mot högsommaren, och de utländska flygoperationerna väntas byggas upp under sommaren. Parallellt ska långdistansverksamheten byggas upp i sommar.
Norwegianaktien föll som en sten i den inledande måndagshandeln och var ner som mest nästan 14 procent. Vid lunchtid har den emellertid återhämtat sig till en nedgång på 4,4 procent. Sedan årsskiftet har bolaget tappat 85 procent av sitt värde.
Källa:di.se