tisdag 24 sep, 2024

Norwegians vd: Kan behövas mer pengar snart

Foto:norwegian

Dela

Foto:norwegian

Lättnaden i Norwegianledningen är stor sedan man på måndagen lyckades baxa igenom sin krisplan och rädda bolaget från ett säkert konkursöde. 

Men redan innan årets slut kan det behövas mer pengar, säger vd Jacob Schram till Di.

På måndagen röstade aktieägarna i Norwegian med förkrossande majoritet för att dels godkänna en nyemission på upp till 400 miljoner norska kronor, dels att bolagets obligations- och leasingskuldsinnehavare kan omvandla delar av skulderna till aktier i bolaget. 

Manövern, som är avsedd att öka bolagets egna kapital och därmed uppfylla villkoren för norska statens stödpaket på 2,7 miljarder norska kronor, innebär en brutal utspädning för dagens aktieägare, som går från en ägarandel på 100 procent till 5,2 procent.

Norwegian reducerar sin skuld med runt 10 miljarder norska kronor och kommer efter omstruktureringen att öka sin andel av det egna kapitalet till 15-17 procent, i nivå med jämförbara flygbolag. Pengarna räcker året ut, men Jacob Schram öppnar redan nu för att det kan komma att behövas mer likviditet snart.

”Våra planer är att vi flyger som i dag, med sju plan i Norge, fram till och med mars 2021. Sedan är planen att gradvis öka antalet flygningar till 2022 då vi hoppas nå full produktion igen. Men om efterfrågan kommer tillbaka fortare och vi behöver flyga mer behövs mer likviditet.”

Starten av verksamheten är kritisk ur flera aspekter. Det blir något av en dans på slak lina att börja flyga igen och samtidigt undvika kostnader man inte har täckning för.

”För det andra blir det viktigt att bara möta den efterfrågan som är mest lönsam, vi måste bli duktigare på att förutse vilka slags rutter som är hållbara och som inte bara bär sig en vecka eller två per år.”

Återigen sätter Norwegian sitt hopp till att staten ska hjälpa till.

”Man har uttryckligen sagt att den krishjälp som vi får nu är avsedd att räcka till och med juni. Om coronapandemin varar längre än så krävs mer åtgärder och det bekräftas av transportministern (Knut Arild Hareide, kristelig folkeparti)”, säger Jacob Schram.

Med konverteringen av skulder till aktier får Norwegian en helt ny ägarstruktur, där de stora leasingbolagen blir nya storägare. Ur bolagets synvinkel finns det flera fördelar med det, säger Jacob Schram.

”Först och främst kan de flygbranschen. För det andra har vi ett gott samarbete med dem.” 

För det tredje hjälper överenskommelsen Norwegian att få ned kostnaderna, säger han.

”Vi ska inte betala flyghyra när vi inte använder planen, och nu betalar vi bara för de timmar som vi använder planen. Skillnaden på det vi skulle ha betalat och det vi verkligen betalar blir omvandlat till aktier och det får ned driftskostnaderna betydligt.”

Den fjärde fördelen som Jacob Schram framhåller är att leasingbolagen i kraft av sin tyngd och storlek förbättrar Norwegians förhandlingsportion betydligt i framtiden.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...
First North-listade rese- och eventbolaget Unlimited Travel redovisade en omsättning på 172 miljoner kronor (155)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy