För campingkedjan First Camp är regeringens besked om att häva reserestriktionerna goda nyheter.
”Det är förstås otroligt glädjande, vi har väntat länge”, säger vd:n Johan Söör.
Skandinaviens största campingdeja First Camp, med en omsättning på 400 miljoner kronor under 2019, upplever ett tapp i bokningarna med omkring 20-30 procent.
Med regeringen nya besked hoppas vd:n Johan Stöör att en del av tappet kan tas igen.
”Det är otroligt glädjande att det kommer nu, vi har väntat länge och är vana att ha planeringen klar redan i mars. Nu har vi fått vänta ända in i juni och har behövt jobba med många olika scenarier.”
First Camp har 44 destinationer varav 39 i Sverige. En fjärdedel av besökarna kommer från utlandet, vilket gör det tufft trots lättnader för resande svenskar. Den senaste tiden har dock bokningarna strömmat till. Att campa på hemmaplan har blivit ett alternativ till utlandsresan, tror Johan Söör.
”Det finns ett stort intresse av att komma ut att campa, man har ett eget fordon, man har oftast eget kök och toalett i husbilen eller husvagnen, så i takt med att sommaren har närmat sig så har man bokat på.”
Favoritdestinationerna finns i Halland och Skåne. Skånska Torekov är exempelvis populärt men under coronakrisen har mer avskilda ställen som Hökensås utanför Tidaholm och Ånnaboda utanför Örebro också blivit attraktiva.
”Campingar som går sämre än vanligt är där det finns en hög andel norska gäster som Strömstad, Luleå och Karlstad”, säger Johan Söör.
Käla:di.se