![](https://www.travelreport.se/wp-content/uploads/2020/03/Skarmavbild-2020-03-30-kl.-06.39.14.png)
Amerikanska Delta Airlines ser ut att bli nästa flygbolag att använda sitt eget lojalitetsprogram för att säkra ny finansiering, skriver Wall Street Journal.
Delta har för avsikt att emittera obligationer och säkra en ny lånefacilitet med sitt kundlojalitetsprogram, Sky Miles, som säkerhet. Flygbolaget siktar på att säkra finansiering på 6,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 57 miljarder kronor.
Sedan pandemin covid-19 började har Delta tagit in 16,5 miljarder dollar i nytt kapital, men mer behövs då bolaget fortfarande blöder cirka 27 miljoner dollar per dag. Efterfrågan på flygresor uppges ligga på omkring 30 procent av förra årets nivåer.
Flera av Deltas konkurrenter i USA har redan genomfört liknande upplägg. United Airlines tog i juli in 6,8 miljarder dollar med bonusprogrammet Mileage Plus som säkerhet. American Airlines har satt sitt bonusprogram som säkerhet för ett lån från regeringen på nära 4,8 miljarder dollar.
Flygbolagens bonusprogram, som i många fall introducerades på 1980-talet, har utvecklats till en av bolagens viktigaste intäktskällor. Flygbolagen tjänar pengar på programmen genom att sälja flygpoäng till banker och handlare, som sedan delar ut dem till kunder som tecknar sig för kreditkort eller gör inköp.
Källa:nyhetsbyrån direkt