onsdag 27 nov, 2024

Nu utvecklas Sveriges första elflygplan

Foto:Heart Aerospace

Dela

Foto:Heart Aerospace

I Göteborg utvecklas just nu Sveriges första eldrivna flygplan för passagerartrafik och i dag presenterade företaget hur tekniken ser ut kring motorer och batterier.

Om sex år är tanken att planen ska flyga passagerare, säger Anders Forslund, vd på Heart Aerospace.

– Ja, vårt mål är att flygplanet ska vara certifierat och flyga i sina första kommersiella rutter 2026 på sommaren, säger Anders Forslund.

Elflygplanet ska ha plats för 19 passagerare och kunna flyga upp till 400 kilometer, men det finns många utmaningar kvar innan allt kan bli verklighet.

– Det kvarstår givetvis många tekniska utmaningarna innan det är certifierat. Men den stora utmaningen är att det är svårt att bygga ett flygbolag från grunden. Det krävs mycket kapital och det är lång ledtid innan vi kan börja sälja flyg. Så det är stora utmaningar, säger Anders Forslund.

Företaget får sin finansiering bland annat från EU och statliga Vinnova, men betydligt mer pengar kommer att behövas framöver. Planen är att växa från dagens tolv anställda till 70 nästa år.

Sverige ligger långt fram i utvecklingen av elflyg, säger Fredrik Kämpfe på organisationen Transportföretagen.

– Detta är ett av de få projekten i världen som tittar på den här storleken av flyg, alltså större elflygplan. Det finns många som tittar på mindre elflyg, säger Fredrik Kämpfe.

Fördelarna med elflyg är många, menar han. Till exempel minskade utsläpp av växthusgaser och att planen kan flygas på nya sträckor, som idag inte är ekonomiskt lönsamma.

– Rutter som vi idag inte kan trafikera på grund av ekonomin. Dem kan man flyga lättare med ett sådant flygplan och få förbindelser mellan människor som man inte har idag, säger Fredrik Kämpfe.

Infrastrukturminister, socialdemokraten, Tomas Eneroth säger att utvecklingen av elflygplan går snabbare än man först trodde.

– Det är en mycket positivt utveckling. Det går snabbare än vad vi hade räknat med. Det innebär att det finns inom räckhåll att få fossilfritt flyg. Flyget är viktigt för Sverige, men flyget måste verkligen ställa om, säger Tomas Eneroth.

Källa:sverigesradio.se

Dela

Relaterade inlägg

Det nyzeeländska företaget Dawn Aerospace gjorde en banbrytande flygning den 12 november när dess raketdrivna...
Norska flygbolaget Norse Atlantic Airways etablerar sig på Arlanda. Bolaget lanserar inför vintersäsongen en direktlinje...
Den finländska pilotföreningen SLL:s utlysta strejk den 9 respektive den 13 december innebär att omkring...
Boeings vd Kelly Ortberg medger nu att flygplanstillverkaren har allvarliga problem med företagskulturen och har...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy