Den norska luftfartsmyndigheten kräver att SAS återbetalar kunder för uteblivna resor innan utgången av november – annars väntar böter. Men SAS kan inte lova att de kommer att vara klara i tid, skriver norska E24.
Sedan coronapandemin ställde in i princip all kommersiell flygtrafik i våras väntar tusentals SAS kunder på att få pengarna tillbaka för inställda resor.
I Sverige har ett knappt 50-tal kunder som inte fått ersättning vänt sig till Kronofogden. vilket resulterat i att myndigheten registrerat två utmätningsärenden. Kronofogden har slagit fast att SAS ska betala skulden, inklusive ränta och avgifter, vilket Di tidigare har rapporterat. Men det har inte skett.
Nu sätter även norska myndigheter ned foten mot flygbolaget. Landets luftfartsmyndighet meddelade på fredagseftermiddagen att SAS måste betala ut alla ersättningar innan utgången av november, annars väntar böter.
Bötesbeloppet kommer att uppgå till 1 miljon kronor per månad tills dess att kunderna blivit ersatta. Om SAS inte lyckas med det innan februari nästa år utesluter inte myndigheten att det beloppet kan höjas, skriver man i ett pressmeddelande enligt E24.
SAS har lovat att alla kunder som fått sina resor inställda på grund av pandemin ska få sina pengar tillbaka, men man kan inte säga när utbetalningarna ska vara klara.
”Vi har ingen tidsberäkning av när vi ska vara i mål”, säger SAS norske presschef John Eckhoff till E24.
Källa:di.se