SAS och Norwegian dras in i ett nytt priskrig när det ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air går in på den norska inrikesflygmarknaden.
”Vi ska bryta SAS och Norwegians mysiga duopol”, säger bolagets vd József Váradi.
Fackföreningar göre sig dock inga besvär hos ungrarna.
Wizz Air planerar att börja flyga på tre inrikesrutter i Norge med start redan om en månad. Tidigare på tisdagen kom också nyheten att Norwegian- och Braathens-veteranen Erik G. Braathen ska starta ett helt nytt flygbolag i Norge, med start första halvåret nästa år.
Att det kommer in nya spelare på den krisdrabbade nordiska flygmarknaden i ett läge när proppen fullständigt gått ur flygresandet förvånar inte bedömare.
”Timingen är väldigt bra. Det är nu som man kanske får lust att gå in. Man är nere på absoluta bottnen”, säger Lars-Daniel Westby, analyschef på Sparebank 1 Markets till Dagens Næringsliv.
Resonemanget är att när de gamla flygbolagen går ned i verksamhet så blir det öppningar i landningstillstånd på flygplatserna. Dessutom kan man komma in på mycket lägre kostnader när man förhandlar leasingkontrakt på botten av en svacka. Bolag som SAS och Norwegian sitter med leasingkontrakt som ingicks i ett helt annat marknadsklimat än i dag.
”Det tror jag är hela spelet”, säger han.
På frågan om det är SAS eller Norwegian som riskerar att förlora mest på den nya konkurrensen svarar Lars-Daniel Westby:
”SAS har en räddningsplan klar och Norwegian har det ju inte. Det kommer inte att hjälpa Norwegian i förhandlingar med norska myndigheter att de ska ställa upp med mer pengar, när man ser att det finns ett alternativ till Norwegian.”
En annan skillnad mellan Wizz Air och Norwegian och SAS är det ungerska bolagets uttalade aversion mot fackligt engagemang. Förra året avgjordes ett uppmärksammat fall av den rumänska högsta domstolen, där bolaget klandrades för att man sparkat 19 anställda rumäner som ville bilda en lokal fackklubb. Wizz Air fälldes för diskriminering.
Och i en intervju med Aero Telegraph i somras bildsatte Wizz Air-vd:n József Váradi sin inställning till fackliga föreningar:
”Facken dödar affärerna. Om facken försöker fånga oss och döda oss, stänger vi bara basen och går vidare. Det fina med att vara ett flygbolag är diversifieringen och flexibiliteten i nätverket; Vi kan helt enkelt flytta våra flygplan till ett annat ställe”, sa han apropå en fråga om bolagets planerade nya bas i tyska Dortmund.
Angående de norska planerna sa József Váradi på en videopresskonferens på tisdagen att bolaget kommer att ha sin nya bas på Gardermoen med två flygplan, av modellen Airbus 320 och 321.
”Detta är en milstolpe för Wizz Air och en stor dag även för Norge”, säger han, och tillägger att Wizz Air är ett flygbolag ”helt utan fackföreningar”.
”Vi är stolta över vår bolagskultur. Vi har en öppen och god dialog internt i bolaget, bland annat med ett personalråd”.
Bolaget, som redan i dag är etablerat på flygplatsen Torp Sandefjord söder om Oslo varifrån man flyger till europeiska destinationer, ska redan om en månad starta inrikesflygningarna till och från Oslo till Bergen, Trondheim och Tromsø.
”Norge har varit ett mysigt duopol för SAS och Norwegian. Vi ska bryta upp det och vi kommer att erbjuda ett alternativ till resande i Norge. Ett effektivare, renare och mer hållbart alternativ”, säger József Váradi.
I dagsläget har Wizz Air 133 flygplan i sin flotta, vilken man planerar att öka till runt 300 flygplan vid utgången av 2026. Wizz Air är näst Ryanair det största lågprisflygbolaget i Europa.
Aktien, som handlas på Londonbörsen, är upp med 3,3 procent till 3.294 pence strax efter nyheten släppts. Sedan årsskiftet är facit minus 15 procent, att jämföra med SAS, som är ner med 32 procent sedan nyår och Norwegian, som tappat 97 procent av sitt värde.
Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef för Norwegian i Sverige och Finland, skriver i en kort kommentar att man välkomnar konkurrens i Norge – om den är på lika villkor.
”Vi önskar dem lycka till”, skriver hon i ett mejl till Di.
SAS presschef Freja Annamatz skriver i en kommentar att SAS har flugit i Norge i snart 75 år.
”Det är en av våra hemmamarknader och där, precis som överallt, är flygbranschen extremt konkurrensutsatt. Vi har respekt för all konkurrens. SAS kommer att fortsätta att arbeta hårt för att vara det flygbolag som resenärerna föredrar när de reser till, från och inom Skandinavien.”
Källa:di.se