söndag 22 dec, 2024

Rekonstruktion hotar EQT:s flygleasingbolag

Dela

EQT-ägda flygleasingbolaget Nordic Aviation Capital är hårt pressat till följd av coronapandemin och grundaren varnar för en formell rekonstruktion. 

Samtidigt är flera storägare, inklusive EQT, inte beredda att ge nya kapitaltillskott till det krisande bolaget.

Coronapandemin drabbade flyg- och resesektorn hårt och EQT:s portföljbolag Nordic Aviation Capital, NAC, som hyr ut passagerarplan till över 70 flygbolag, var inget undantag.

Virusutbrottets effekter på verksamheten ledde till att NAC, som är baserat på Irland, hamnade i betalningssvårigheter gentemot sina långivare.

I slutet av juli förra året röstade långivarna ja till en uppgörelse som innebar att NAC fick uppskov på sina räntebetalningar och amorteringar med sex till tolv månader. Enligt danska finanstidningen Børsen uppgår skulderna till 38 miljarder danska kronor, motsvarande 52 miljarder kronor. 

EQT är största ägare i NAC, som även har grundaren Martin Møller, Lego-familjens investeringsbolag Kirkbi och Singapores förmögenhetsfond GIC på ägarlistan. Tillsammans gav ägarna ett kapitaltillskott om 60 miljoner dollar, ungefär 514 miljoner kronor, till NAC i juni 2020. 

Men skulduppgörelsen med de 80 långivarna löper ut den 30 juni 2021 och NAC arbetar nu under stark tidspress för att hitta en ny lösning.

Samtidigt är storägarna EQT, GIC och Kirkbi inte beredda att ge nya kapitaltillskott, rapporterar Børsen. Bolagets grundare, Martin Møller, säger till tidningen att situationen är ”otroligt ledsam”.

”Om vi inte får en lösning, och det inte sker något mirakel, är nästa steg en formell rekonstruktion, och om det misslyckas helt, så finns det ännu svårare saker i horisonten”, säger han till tidningen.

För att få till ett nytt avtal med långivarna uppger Martin Møller till Børsen att han redo att skjuta till mer kapital, vilket alltså EQT och andra storägare inte är redo att göra. 

EQT vill inte kommentera hur det ser på NAC:s möjligheter att kunna nå en ny uppgörelse med långivarna 

”Vi vill inte spekulera i det men även om EQT VI (EQT:s sjätte fond, Di:s anm.) inte tillför ytterligare kapital kommer fonden att kvarstå som aktieägare och fortsätta att arbeta med de andra aktieägarna för att hjälpa NAC och Axiom Partners i deras ansträngningar för att nå en bra lösning”, skriver Magnus Tornling, ansvarig partner på EQT, i ett mejl till Di.

Vad ligger bakom EQT:s beslut att inte skjuta till mer kapital?
”Trots starkt och kontinuerligt stöd för verksamheten har den globala nedstängningen haft en förödande inverkan på NAC:s verksamhet. Företaget överväger, tillsammans med Axiom Partners (kontrollerat av grundaren Mats Møller, Di:s anm.), en alternativ affärsplan baserad på den avsevärt minskade efterfrågan på deras tjänster”, skriver Magnus Tornling.

Bolagets grundare, Martin Møller, varnar för att nästa steg är en formell rekonstruktion. Vad kan det få för konsekvenser för EQT?
”Vi vill inte spekulera framåt – här och nu, fortsätter EQT VI att arbeta tillsammans med övriga aktieägare för att hjälpa NAC och Axiom Partners i deras ansträngningar att nå en bra lösning.”

EQT investerade i Nordic Aviation Capital i oktober 2015. NAC uppger på sin hemsida att det är världens största regionala flygleasingbolag med en flotta på 490 flygplan.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Vill du att din reskassa ska räcka längre? FOREX senaste Semesterindex, som visar vad det...
Malta är på väg att överträffa 3,5 miljoner turistankomster under 2024, en betydande ökning från...
Listan för 2025 har utvecklats i nära samarbete med Nat Geos team av reseexperter och...
Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy