tisdag 26 nov, 2024

Munskydd och virustest när Tivoli öppnar

Dela

Foto:tivoli.dk

Efter en ovanligt lång vinterdvala slår Tivoli i Köpenhamn upp portarna igen, men nu bara för besökare som testats negativt för covid-19. I åkattraktionerna är det munskydd som gäller.

– Vi är väldigt nöjda och stolta över att vi får öppna, som en av de första i Danmark. Att Tivoli öppnar inger hopp om ljusare tider, säger parkdirektör Kasper Schumacher.

Någon rusning till den anrika nöjesparken tror han inte på, eftersom Köpenhamn än så länge är tomt på turister. Därför börjar man lite försiktigt med begränsade öppettider. I april kommer det bara att vara öppet på helgerna och parken stängs redan klockan 20 på kvällarna.

Förlust 2020

Från att ha gjort en rejäl vinst under 2019 backade Tivoli under pandemins första år till en förlust på motsvarande 196 miljoner svenska kronor. Nöjesparken hade nästan tre miljoner färre besökare än under 2019 och i somras sades 233 anställda upp.

– När vi öppnar nu förväntar vi oss ganska mycket färre gäster och faktiskt också färre än förra året. Vi tänker att vi öppnar ganska långsamt och så hoppas vi att restriktionerna ändras så att vi kan ha konserter och öppna restaurangerna så småningom, säger Kasper Schumacher.

I Danmark får restaurangerna fortfarande inte ta emot besökare, men de får sälja hämtmat, så till en början får Tivolis gäster äta på parkbänkar eller ute i gröngräset.

Pandemin kommer att sätta sin prägel på tivolibesöket på många sätt. Till exempel finns här nu en liten teststation där man för 50 danska kronor kan få svar på om man bär på viruset. Men den är bara till för besökare som missat kravet på testintyg – det ska egentligen vara ordnat i förväg på något av alla de testcenter i Köpenhamn som erbjuder gratis virustest.

Källa:svt.se

Dela

Relaterade inlägg

Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen där vi presenterar statistik från det...
Skidsemester är populärt – men kostar också en rejäl slant. För en barnfamilj kan sportlovsveckan...
Kiruna Lappland stärker sin roll som en framstående internationell destination genom sinmedverkan på Swedish Workshop...
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Sweden har gjort en omfattande analys av turistmålgruppen för Sverige, som innefattar cirka 80...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy