Vinterturismbolaget Skistar ser en ökning på 30 procent i bokningarna inför den kommande vintersäsongen jämfört med samma tidpunkt i fjol.
”Däremot ser vi en positiv trend inför vintern 2021/22 där våra utländska gäster återkommer starkt med en stor orderingång till alla destinationer”, skriver Stefan Sjöstrand, vd för Skistar, i rapporten.
På torsdagen var det dags för Skistar att presentera sina siffror för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Nettoomsättningen uppgick till 1.023 miljoner kronor vilket var en ökning från 580 Mkr under samma period i fjol.
Resultatet efter skatt landade på 39 Mkr vilket var en ökning från minus 10 Mkr under samma kvartal 2020. Siffran har påverkats negativt av en nedskrivning på 108 Mkr relaterad till försäljningen av St. Johanner Bergbahnen.
”Trots rådande omständigheter med fortsatt pågående coronapandemi i Skandinavien så kan vi med vintersäsongen bakom oss presentera ett positivt tredje kvartal för Skistar. Jag är oerhört stolt över det som vi som bolag levererat under denna säsong: trygghet och säkerhet för våra gäster”, skriver Stefan Sjöstrand i rapporten.
Under säsongen uppgick antalet skiddagar till 4,4 miljoner vilket var en minskning på 0,7 miljoner jämfört med i fjol. Enligt Skistar beror minskningen på frånvaron av utländska gäster i Norge.
”Utmaningarna i Norge kvarstår, med stängda gränser och därmed uteblivna utländska gäster och minskad försäljning som följd, vilket påverkar resultatet negativt”, skriver Stefan Sjöstrand.
Källa:di.se