Flygresenärernas rättigheter i EU skyddades inte under pandemin, visar en rapport. Många passagerare tvingades ta emot värdebevis när flyg ställdes in i stället för att få pengar tillbaka. Samtidigt fick flyg- och charterbolagen miljarder i statligt stöd.
De reserestriktioner som medlemsstaterna införde under pandemin ledde till att 7 000 flyglinjer i det europeiska flygplatsnätverket stängdes ner, och tiotals miljoner passagerare drabbades av inställda flyg mellan mars 2020 och mars 2021.
Enligt lag är flygbolagen skyldiga att återbetala passagerarna om flyg ställs in, men i stället har många resenärer tvingats ta emot värdebevis, enligt en rapport från Europeiska revisionsrätten. Samtidigt fick flygbolag och researrangörer flera miljarder euro i statligt stöd utan krav på att det kopplades till passagerarnas ersättningar.
Under pandemins första månader fick många passagerare ingen ersättning alls och 15 medlemsländer införde åtgärder för att befria flyg- och charterbolag från deras skyldighet att betala ersättning, konstaterar revisorerna.
De flygresenärer som tvingades ta emot värdebevis var heller inte skyddade om bolagen gick i konkurs, vilket strider mot EU-lagstiftningen. Värst var situationen för de som inte köpt sina biljetter direkt av flygbolagen utan via resesajter och resebyråer.
I Sverige fick Allmänna reklamationsnämnden ta emot rekordmånga anmälningar under förra året, varav många av dem rörde inställda resor.
Källa:TT