Skellefteå. Här tas nästa steg i utvecklingen av elflyg i Sverige. En ny laddstation, den kraftigaste i landet, gör det möjligt att ladda elflygplan i Skellefteå.
Tillsammans med Northvolt finns det även planer på drönartaxi till batterifabriken.
Det är slående hur tyst det är när det tvåsitsiga elflygplanet taxar ut från flygplatsen i Skellefteå. En genomsnittlig moped låter mer.
”Det går verkligen att njuta av utsikten i det här planet. Det går lagom fort, det är tyst, det är en dröm att flyga för en pilot. Jag ser fram emot den dagen då det går att flyga lika långt med ett elflygplan, som ett plan med en vanlig motor. I dag klarar vi en timmes flygning”, säger Rickard Carlsson, pilot och Sverige ende flyglärare för elflygplan när han bjuder Di på en provtur över skogar och sjöar i norra Västerbotten.
På fredagen invigdes en ny laddstation för elflygplan i Skellefteå. Det är det kraftigaste uppkopplingen för elflyg i Sverige.
”Den här anläggningen är på riktigt. Vi har valt att göra något som är rejält. Vi har bra förutsättningar här. Vi har en flygplats, ett energibolag som kommunen äger och vi har en batterifabrik med Northvolt och vi har ett fritt luftrum”, säger flygplatschefen Robert Lindberg.
Tanken är att den vita transformatorstationen och laddstolparna ska bli ett nav för utvecklingen av elflyg i Sverige. Dagen innan Di och övrig media är på besök har en grupp forskare från Luleå tekniska universitet, LTU, varit här och tittat. Under hösten kommer piloter börja utbildas i elflygplan i Skellefteå.
”Vi har försökt anpassa det för flygbolag och testverksamheter. Det ska vara enkelt att komma hit och prova”, säger Robert Lindberg.
Att satsningen görs just i Skellefteå beror till stor del på den nyindustrialisering som pågår i regionen. Batteritillverkaren Northvolt är också med på ett hörn i samarbetet. Företaget har ett stort behov av bra kommunikationer och då helst gröna.
Vi vill driva utvecklingen. För oss är flyget ett viktigt transportmedel om vi ska klara kompetensförsörjningen till vår region, men vi vill göra det fossilfritt”, säger Robert Lindberg.
Initiativet är ett av flera som pågår inom elflyg i Sverige. Ännu så länge finns enbart väldigt små elflygplan som främst används till utbildning, men större regionalflygplan är under utveckling. En aktör är svenska bolaget Heart Aerospace som redan fått en beställning från USA på 19-sitsiga passagerarplan.
Just kortare regionala flygningar är den nisch där elflygplan väntas slå igenom först.
”Hittills har allt gått lite fortare än jag trott. Jag tror att inom bara några år kommer vi flyga passagerarflygplan i norra Sverige. Jag tror på interregionala linjer till att börja med som knyter samman regioner, innan det blir dags för att flyga längre sträckor”, säger Robert Lindberg.
Hur skulle det kunna se ut för Skellefteås del?
”Framför allt vill jag ha en linje till Gällivare, där Boliden har sin stora gruva. En annan viktig linje är kommunikationen över Bottenviken till Finland, dit vi annars har långa transportsträckor”, säger Robert Lindberg.
Planerna i Skellefteå stannar inte vid flygplan med elmotor. Tillsammans med Northvolt tittar man på möjligheten att flyga människor från flygplatsen till Northvolts fabrik på sju minuter. Det ska ske med vertikalt startande flygplan, alltså en slags drönare med passagerare.
”Det låter kanske som science fiction, men tekniken finns redan. Vi har fått medel för att utveckla en teststräcka mellan Skellefteå Airport och Northvolt. Inom inte allt för många år ska vi ha de farkosterna här”, säger Robert Lindberg.
Källa:di.se