fredag 29 nov, 2024

”Ljudlösa” färjan minskar utsläppen med 50 procent

Dela

I slutet av augusti gjorde Aurora Botnia sin jungfrutur mellan Umeå och Vasa. Den nya färjan över Norra Kvarken uppges vara världens mest miljövänliga passagerarfärja och har kortat restiden med en timme.

Genom de grunda vattnen i Vasa skärgård stävar Aurora Botnia ljudlöst ut i dimman. Färjan, som invigdes den 28 augusti, drivs med el i hamnarna och har en dubbel bränslelösning som ska minska koldioxidutsläppen med över 50 procent jämfört med den gamla färjan Wasa Express. 

I dag drivs Aurora Botnia på naturgas men är även konstruerad för att drivas med biogas i framtiden. Den marknadsförs också som världens just nu mest miljövänliga passagerarfärja.

”Det känns helt fantastiskt att vi är igång. Restiden har förkortats från 4,5 till 3,5 timme, men framför allt slipper man bullret, och allt är modernt”, säger Staffan Store, intendent som guidar runt på färjan.

Rederiet Wasaline samägs av Umeå Kommunföretag och Vasa stad. Bolaget bildades för att ta över driften av sjötrafiken mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland 2012, och bildade 2015 även moderbolaget Kvarken Link för att säkra finansiering för byggandet av en helt ny färja.

Aurora Botnia är byggd i finländska Raumo, med huvudsakligen finländska komponenter. Driftsystemet med flerbränslemotorerna kommer från Wärtsilä.

”Förutom de 120 miljoner kronor som färjan kostade görs även stora investeringar i hamnarna på båda sidor”, säger Staffan Store.

Frakttrafiken har en kapacitet på 1.500 meter för last- och personbilar, och är grundbulten i affären. 

”Vår position mitt i batteriklustret, med fabrik både i Skellefteå och i den som planeras i Vasa, har vi stora förhoppningar på att bidra positivt till regionen”, säger Staffan Store.

Passagerarkapaciteten är 800 personer, och på fartyget finns såväl barer, restauranger, butik, konferensanläggning, businesslounger och husdjursrum.

Wasaline omsatte 250 Mkr 2019 med en vinstmarginal på 10 procent. Under pandemin har frakten ökat till rekordnivåer och med den nya färjan och färre restriktioner syns en rejäl ökning även på passagerartrafiken.

”Bokningsläget för hösten har aldrig tidigare sett så bra ut så här tidigt. Vi har bland annat sålt massor med konferenser”, säger Staffan Store.

AURORA BOTNIA

Kapacitet: 800 passagerare och 1500 meter fraktutrymme för lastbilar och personbilar.

Antal hytter: 64.

Restid: 3,5 timme.

Ägs av: Kvarken Link.

Kostnad: 120 miljoner euro.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Listan för 2025 har utvecklats i nära samarbete med Nat Geos team av reseexperter och...
Tillbaka på jobbet och nästan ett år kvar till nästa semester. Så hur bevarar man...
Rederiet Viking Line och HockeyAllsvenskan har skrivit under ett partnerskap för säsongerna 2024/2025 och 2025/2026....
Flera turister uppges ha skadats i samband med att en isgrotta på Island kollapsat, rapporterar...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy