Nu är Åre Östersund Airports nya banljus- och inflygningssystem invigt. Den nya infrastrukturen innebär en förstärkt tillgänglighet för regionens resenärer, då flygplatsen nu kommer att kunna starta och landa flygplan även under sämre siktförhållanden med dimma, vilket inte varit möjligt tidigare.
– Äntligen, efter flera års noggranna förberedelser känns det givetvis mycket glädjande att vi nu har fått den nya banljusinfrastrukturen på plats på Åre Östersund. Den nya tekniken möjliggör en förstärkt tillgänglighet till regionen och en ökad trygghet för alla som reser hit med flyget när flygplatsen nu kan ta emot och landa flygplan även under väderförhållanden med starkt nedsatt sikt, säger Peter Fahlén, flygplatschef Åre Östersund Airport på Swedavia.
Satsningen på det nya banljus- och inflygningssystemet möjliggör för starter och landningar av flygplan även under väderförhållanden med lägre siktförhållanden, exempelvis vid dimma (CAT III).
I dagsläget har endast ett mindre antal svenska flygplatser den nya tekniken, däribland Swedavias Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Åre Östersund Airport, blir därmed Swedavias tredje flygplats och Swedavias första regionala flygplats att få infrastruktur och system i denna kategori till sin flygplats.
De nya förutsättningarna som förbättrar tillgängligheten till flygplatsen innebär i praktiken att navigations- och meteorologisystem uppdaterats såväl som att flygplatsen fått ett nytt banljussystem med nära tusen armaturer. En avsevärd förstärkning jämfört med tidigare system.
Swedavia står bakom finansieringen av de nya banljusen och de nya inflygningssystemet, i ett samarbete med Regionen och de närliggande kommunerna, Östersund, Åre och Krokom. Investeringen uppgår till sammanlagt 70 miljoner kronor.
Källa:swedavia