onsdag 27 nov, 2024

De vill rädda flyg-uppstickaren från konkurs

Dela

Air Skånes paus av flygningar mellan Bromma och Skåne var bara en försmak. Nu ställer det regionala varumärkets moderbolag, Air Leap Aviation, in samtliga flygningar i landet och hoppas att en företagsrekonstruktion ska rädda bolaget från konkurs. Men det är högst osäkert om det uppstickande flygbolaget lyfter i Skåne igen

Det är nu snart fyra år sedan som Air Leap startade flygningar i Norden, och för cirka 1,5 år sedan utvidgade det norskägda flygbolaget sin verksamhet med trafik från destinationerna Malmö och Ängelholm till och från Bromma.

Men redan i slutet av september förra året meddelade flygbolaget att man pausar trafiken mellan Skåne och huvudstaden. Sista flygningarna till och från Ängelholm gick 10 oktober, och två veckor senare var det även slut med trafiken till och från Malmö.

Air Leap omfattar de regionala varumärkena Air Skåne Malmö, Air Skåne Ängelholm, Air Halland samt Air Gotland. Dessa varumärken finns samlade i det separata bolaget Air Leap Scandinavia som upphörde i och med pausen i höstas. Istället fortsatte flygverksamheten genom moderbolaget, Air Leap Aviation, från begränsade destinationer i Sverige med koncentration till och från Arlanda, samt ytterligare två linjer i Norge.

I måndags kom beskedet att moderbolaget omedelbart ställer in samtliga sina flygningar i landet. I flygplansflottan ingår fyra Saab 340 med plats för drygt 30 passagerare, samt en ATR 72 med plats för 72 passagerare. Utöver de egna planen har man även leasat kapacitet från flygbolaget Amapola.  Nu har styrelsen för moderbolaget ansökt om företagsrekonstruktion som ett sista försök att rädda bolaget undan konkurs.

”Känslan när man pausade Air Skåne i höstas var att begreppet ”pausa” var en något förskönande beskrivning av en kommande permanent nedläggning. Man förstod redan då att det skulle mycket till för att Air Skåne skulle återuppstå, och efter det beskedet har det dessutom hänt ännu mer i fel riktning kopplat till pandemin”, säger Per Jonsson, regionchef för Air Skåne Malmö.

När pandemin slog till i början av 2020 minskade antalet resenärer drastiskt och många flygbolag slutade att flyga. Samtidigt var Air Leap i stort sett ensamma om att flyga mellan Bromma och Skåne när coronaviruset härjade som värst. I mitten av augusti i fjol skruvade flygbolaget dessutom upp sin trafikfrekvens, med en ambitiös plan om att öka kapaciteten ytterligare i en nästa tidtabellförändring. Men passagerarantalet nådde inte upp i nödvändig nivå, vilket punkterade bolagets redan ansträngda ekonomi.

”Det finns ingen människa på jordklotet som kunde förutspå hur länge pandemin skulle hänga kvar. Man kan också säga att när det uppstod ett tomrum så försökte Air Leap ta plats på den skånska marknaden, och behålla sin position. Men så blev det inte när flygbolaget BRA kom igång igen med sin verksamhet. Det har varit bakslag på bakslag”, säger Per Jonsson.

Moderbolaget omfattar bland annat kabinanställda och teknikpersonal på sammanlagt cirka 120 personer, medan personalen inom de regionala varumärkena har varit anställda av Air Leap Scandinavia. I det senare bolaget uppgick personalstyrkan som mest till ett 15-tal anställda, där medarbetarna främst har haft kommersiella funktioner och ansvar för bokningar på respektive regional flygplats.

”Vid det här laget har vi inom Air Leap Scandinavia redan varit under avveckling en bra tid. Jag är den sista kvarvarande medarbetaren och min anställning slutar formellt på fredag”, säger Per Jonsson.

Den turbulenta arbetssituationen är inget nytt för honom. Mitt i brinnande pandemi förra året tvingades han lämna sitt jobb som vd för Radison Blu Hotel i Malmö, och gick från en krisbransch till en annan som regionchef för flygbolaget Air Skåne Malmö.

Nu går han tillbaka till hotellbranschen som ny driftsansvarig för Sturup Airport Hotel på Malmö Airport.

”Från och med tisdag nästa vecka börjar jag min nya tjänst. Jag kommer att jobba med både driften och kommersiella frågor kring hotellet”, säger Per Jonsson.

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Det nyzeeländska företaget Dawn Aerospace gjorde en banbrytande flygning den 12 november när dess raketdrivna...
Norska flygbolaget Norse Atlantic Airways etablerar sig på Arlanda. Bolaget lanserar inför vintersäsongen en direktlinje...
Den finländska pilotföreningen SLL:s utlysta strejk den 9 respektive den 13 december innebär att omkring...
Boeings vd Kelly Ortberg medger nu att flygplanstillverkaren har allvarliga problem med företagskulturen och har...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy