Så kallade slottider är flygbolagens kassako. För att behålla dem måste bolagen använda en majoritet av sina start- och landningstider, även om det inte finns några passagerare. 100 000 tomma plan väntas flyga över Europa under vintersäsongen, beräknar miljöorganisationen Greenpeace.
EU:s regler för slotsystemet innebär, bortsett från tillfälliga regeländringar, att flygbolag måste använda 80 procent av sina start- och landningstider vid flygplatser inom EU för att få behålla dem till nästa år.
Systemet gör att flygbolag kör sina rutter även om det inte finns passagerare, menar kritiker. Nu ska framtiden för de så kallade spökflygen diskuteras på ett EU-toppmöte tillsammans med aktörer inom flygbranschen. Samtidigt får EU kritik för sin byråkrati.
Europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP) tillhör EU:s gröna grupp, som ett flertal gånger har ifrågasatt kommissionens regler för slottider.
– De är värda otroligt mycket i ekonomiska termer. Det har funnits flera tillfällen där slottider är den största ekonomiska posten i balansräkningen hos ett flygbolag.
”Inte sett bevis”
Stefan de Keersmaecker, EU-kommissionens talesperson i transportfrågor, menar att det är svårt att få en överblick över hur stort problemet med spökflygen är.
– Det är möjligt att planen inte är fullbokade men vi har inte sett bevis för att det flygs tomma flygplan.
Enligt Greenpeaces beräkning väntas 100 000 tomma, eller nästan tomma, plan flyga över Europa under vintersäsongen 2021-2022, men den siffran är svår att kontrollera.
Konkurrenshämmande
Lufthansa Group uppger att 18 000 av deras flygplan kan komma att flygas med få eller inga passagerare under vintern.
Ryan Airs vd menar att Lufthansa kan slippa problemen med tomma flygplan genom att sänka biljettpriserna.
Flera lågprisbolag anser att de nuvarande reglerna för slotsystemet är konkurrenshämmande då stora bolag kan behålla attraktiva slottar även om de saknar passagerare, enligt Transportföretagens branschchef Fredrik Kempfe.
Så kan systemet förändras
De gröna i EU-parlamentet föreslår ett marknadssystem där slotarna auktioneras ut inför varje säsong istället och då ägs av bolagen – oavsett om de används eller inte. De gröna menar att EU:s nuvarande regler tvingar flygbolagen att göra klimatovänliga val och att kritiken mot flygbolagen är missriktad.
– Det är ju privata företag som agerar på en fri marknad. Varför skulle de fatta ekonomiskt irrationella beslut där de riskerar att tappa slottider som är värda tiotals miljoner dollar eller euro. Skäll på det politiska systemet istället som skapat ett regelverk som ger dessa bisarra incitament, säger Jakop Dalunde (MP).
EU-kommissionen menar att alla delar av flygtrafiken ska anpassas för att möta EU:s klimatmål och att lärdomar från pandemin kommer att beaktas i en eventuell förändring av systemet.
Källa:svt.se