Kan världens största passagerarplan bli fossilfritt? Det är åtminstone förhoppningen när två jättar går samman med Airbus.
Jätteflygplanet Airbus A380 är två våningar högt, rymmer upp till 840 passagerare och kallas informellt ”superjumbo”. De få tillfällen planet landat på svenska flygplatser har det till och med blivit en nyhet.
Men att vara stor kommer med en rad nackdelar. För tre år sedan meddelade Airbus att de lägger ner produktionen av A380 på grund av svag efterfrågan. Det var delvis de höga bränslekostnaderna som fick flygbolagen att söka efter mindre modeller.
Men nu är planet föremål för en ny satsning mellan Airbus, GE Aviation och Safran Aircraft Engines. Tanken är att det så snart som 2026 ska kunna testflyga tankad på vätgas. Någon plan på att återuppta produktionen verkar däremot inte vara aktuell. Satsningen på vätgas handlar snarare om att kunna ta tekniken vidare till andra flygplansmodeller.
För att förverkliga målet ska flygplanet behålla fyra ordinarie turbiner och addera en ytterligare som drivs på vätgas. De tekniska utmaningarna är dock många. Förbränning av vätgas kräver högre temperatur än traditionellt flygbränsle, vilket innebär att man också måste utveckla kylande och täckande material att rusta flygplanet med.
Dessutom krävs en betydligt större tank än dagens standard. Hela 400 kilo flytande vätgas ska lagras i behållare under planet. Behållaren ska även kunna bevara en temperatur på minus 253 grader för att vätgasen ska bevaras i flytande form. Innan den förbränns måste den däremot omvandlas till gas, vilket också kan vara komplicerat. Men det verkar inte stoppa de tre bolagen.
”Är vätgas svårare? Ja. Är det görbart? Absolut”, säger Mohamed Ali, teknisk chef på GE Aviation till Financial Times.
Källa:DI.SE