Oljepriset kastar in nytt grus i maskineriet för flygbranschens återhämtning efter pandemins stålbad.
Både SAS och Norwegian saknar helt försäkringar, hedgar, mot galopperande bränslekostnader.
”SAS kommer att behöva höja biljettpriserna om ökningarna av bränslekostnaderna ska kunna täckas”, säger flyganalytikern Jacob Pedersen.
Priset för flygbränsle har skjutit i höjden efter Rysslands invasion av Ukraina. Även om priset på brentolja vänt ned till runt 100 dollar fatet, efter förra veckans rekordnotering, är bränslepriserna fortfarande klart högre än innan pandemin.
Bränsleprishöjningarna sätter stor press på SAS SAS -0,54% resultat, om SAS ska undvika en stor miljardförlust kommer bolaget att behöva höja biljettpriserna, skriver Sydbanks flygbolagsanalytiker Jacob Pedersen i en ny analys. Enligt honom kommer det att kräva en genomsnittlig prishöjning på över 10 procent jämfört med priserna 2019, för att kompensera för bränsleprisuppgångar som kostat bolaget mellan 3-3,5 miljarder kronor extra.
Under normala omständigheter hedgar, alltså försäkrar, SAS en del av den förväntade bränsleförbrukningen.
”När kostnadsökningen är så kraftig beror det på att SAS inte har säkrat bränsleprisinköp – bland annat till följd av osäkerheten kring trafikökningen. Detta lämnar SAS med en större tilläggsräkning än sina konkurrenter, av vilka många har täckt en del av bränsleförbrukningen”, säger Jacob Pedersen.
SAS har en tillfällig ”fuel hedge policy” under 2022, där flygbolaget för tillfället inte har några hedgar alls på plats. Anledningen är det osäkra marknadsläget, uppger SAS ir-chef Louise Bergström.
”Biljettpriserna sätts dynamiskt utifrån efterfrågan och utbud och påverkas inte direkt av aktuella bränslepriser”, säger Louise Bergström.
Hon påpekar att SAS inte har ett specifikt bränsletillägg, utan att det bakas in i en avgift som även återspeglar saker som start- och landningsavgifter och miljöavgifter. I dagsläget har SAS inte justerat den avgiften.
För SAS innebär kriget i Ukraina att flygningar till Tokyo dragits in till slutet av april. Flygningarna till Shanghai fortsätter, men tar två timmar längre än vanligt på grund av ändrad rutt.
Norwegian är inte exponerade mot varken Ryssland, Belarus eller Ukraina. Enbart ett fåtal rutter har tidigare gått genom ukrainskt luftrum.
”På kort sikt, utan att jag har specifika siffror på det, har bokningarna till områden nära kriget gått ned något. Men på det stora hela har vi inte märkt något”, säger Norwegians kommunikationsdirektör Esben Tuman.
Hur påverkas Norwegian av de höga bränslekostnaderna?
”Det är klart att det är en utmaning när kostnadsnivån ökar dramatiskt, men hur det påverkar oss får vi se framöver. Vi vill inte spekulera i om det kommer att påverka biljettpriset eller rutterna. Priserna är väldigt dynamiska. Vi kollar mycket på både kostnader och intäkter, biljettpriset är bara ett av flera element”, säger Esben Tuman, kommunikationsdirektör på Norwegian.
Källa:DI.SE