För många svenskar är Halmstad synonymt med Tylösand och Per Gessle. Nu tar Halmstads kommun för första gången fram ett platsvarumärke, som positionerar Halmstad på ett nytt sätt. Det nya varumärket börjar rullas ut i juni.
Genom att förstärka Halmstads ställning som regionhuvudstad i kombination med den kustnära livsstilen lyfter Halmstad nu fram det som gör platsen unik i förhållande till andra jämförbara städer.
– Platsvarumärket förmedlar energi och en riktning framåt och är något som vi ser att många kan samlas kring. Halmstad är så mycket mer än en semesterort och vi behöver ett kliv framåt och visa det, säger Susanne Ståhl, kommunikationsstrateg på Halmstads kommun.
Nya platsvarumärket skapar riktning och tar position
Utformningen av det nya platsvarumärket grundar sig på att visa på bredden av Halmstad som plats. Att Halmstad är en tillväxtkommun och regionhuvudstad med ett växande näringsliv där den kustnära livsstilen alltid är närvarande.
Halmstad kommer att ge även fortsättningsvis förknippas med sol och bad, men de goda möjligheterna till utbildning, att driva och etablera företag, utvecklas och växa ska lyftas fram tydligare.
Ett verktyg för att beskriva platsen Halmstad
Det är Halmstads första platsvarumärke och arbetet har låtit ett inhouseteam, som kompletterar med spetskompetens från platsvarumärkesspecialisten Tendensor samt kommunens upphandlade kommunikationsbyrå Consid.
Det nya platsvarumärket består av en helt ny grafisk profil, utformad av Consid. Det kommer bland annat att användas av det kommunala destinationsbolaget Destination Halmstad AB, men det kommer även att finnas material för fri användning för andra aktörer i Halmstad.
– Att utveckla platsvarumärken är lite av en tiokamp. Det gäller att fånga det lokala, men också visa vägen. Vi har jobbat med flera delar i kommunen – och i flera steg för att lyckas med målbilden: lätt att tycka om, lätt att arbeta med, säger Magnus Arvidsson, planerare på Consid.